Купуймо, але не купуймося…

«Black Friday» час масових розпродажів та знижок. День, коли найвідданіші фанати шопінгу можуть дозволити собі набагато більше, ніж зазвичай. Традиція прийшла до нас з Америки, і з 2013 року – одна з найочікуваніших подій осені. Цього року «чорна п’ятниця» випадає на 27 листопада…

Майже на кожному телеканалі, сайті тільки й мови, що про «шалені знижки». І ледве не кожен рекламний постер кричить про «пекельний розпродаж». Так маркетинг намагається подати цей день. А люд шукає будь-яку можливість придбати якщо не «задурно», то принаймні подешевше. І бере приступом торговельні центри, засновує величезними чергами, у яких іноді не обходиться без штовханини і сутичок: так покупці виборюють омріяний товар. Очевидно, саме тому наші підприємливі торговці розтягують «чорну п’ятницю» на кілька днів, а той на тиждень. Спокушає, чи не так? Прилавки порожніють, а денна виручка зашкалює.

За дослідженням Відділу аналітики інтернет-підприємництва та купівельної спроможності Black-Friday.Global, проведеним наприкінці 2018 року, добре помітно, як в один і той же день зростає активність покупців.

Дані Google Trends засвідчують, що 33,3% всіх тижневих інтернет-запитів, пов’язаних з «чорною п’ятницею» в Україні, випадає саме на цей день тижня: люди вірять у можливість реально заощадити.

А вже згаданий Black-Friday.Global доводить, що найпопулярнішими у «чорну п`ятницю» є товари індустрії моди: одяг та взуття.

Простежуючи певні тенденції «чорної п’ятниці» за останні роки, авторка провела власне опитування. Переважно студентів Інституту журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка. Дати відповідь на мої запитання можна було упродовж доби. Відтак відповіло 140 осіб. Лише 11% респондентів вірять, що у «чорну пятницю» можна вигідно скупитися. 18 %, навпаки, вважають, що довіряти знижкам на цінниках не варто. Проте більшість студентів, які відгукнулися на моє опитування, вірять у можливі знижки «чорної п’ятниці», але лише на деякі товари.

38% опитаних вважають, що у «чорну п’ятницю» найвигідніше купувати одяг. На другій позиції опинилась техніка (електроніка) – це вибір 28% респондентів. І найнеочікуванішим результатом стало… цілковита відстурність голосів за недешеві ювелірні прикраси. Порівнюю статистику дослідження Black-Friday.Global із результатми власного мініопитування, визнаю: смаки респондентів в обох випадках майже незмінні.

Звісно, моє дослідження зосереджене на вузькій фокусгрупі. Серед опитаних лише молодь, а думка старших може суттєво відрізнятися.

Для кращого розуміння ситуації дізнаємося думку людини, яка вивчає маркетинг фахово.

– «Чорна п’ятниця» – час можливостей не тільки для покупців, але і для торговців, – вважає студентка-маркетолог університету «Крок» Єлизавета Гресь. – Як правило, товар який потрапляє під знижку, – із тих, що «затрималися», а потрібно звільнити місце для нового. У таких випадках знижки справді значні. Але, найчастіше завдяки нібито розпродажу торговці прагнуть збільшити об’єм продажів та збільшити виручку. Тому створють переважно штучні знижки. Хоча, це залежить від популярності та авторитетності бренду, а також від виду товару. Наприклад, справжній ажіотаж у магазинах техніки. Зважаючи на те, що техніка старіє дуже швидко, то, як правило, під здешевлення потрапляють не найновіші моделі. А ціни та знижки ділять між собою постачальники і представники роздрібної мережі продажів.

Тому варто вивчати ціни на товар задовго до «чорної п’ятниці». Щоб не було потім розчарувань і непорозумінь.

На жаль, особливості нинішнього року внесли свої корективи і в організацію «чорної п’ятниці». Хоча рекламних оголошень про «знижки до 70%» не поменшало, влада значно обмежила можливості для власників торгових центрів, запровадивши карантин вихідного дня.

А Прем’єр-міністр Денис Шмигаль на своїй сторінці у Facebook повідомив, що незабаром в Україні планують ввести QR-коди для закладів громадського харчування і торгівлі. Коли саме, пан Шмигаль не уточнив, але якби це відбулося напередодні «чорної п’ятниці», то, можливо, в мангазинах вдалося б уникнути звичних для цього дня натовпів.

Утім за будь-яких умов чи ж варто заради цьогорісної «чорної пятниці» чорно нехтувати власним здоровям? Тим паче, коли є альтернатива – онлайн-шопінг. Зручно і безпечно!

Такої думки і 30 % опитаних мною, які зазвичай обирали шопінг оффлайн.

А проте зважайте і на шахраїв, бо їх, на жаль, нині не бракує у соцмережах. «Чорна п’ятниця» – гарна можливість «наварити» на недосвідчених інтернет-покупцях. Тому «безконтактні» покупки слід робити тільки на офіційних сайтах брендів. І звертайте увагу на наявність відгуків покупців. Більшість магазинів дає можливість залишити відгуки про свою роботу. Хоча і цей момент вельми неоднозначний. Слід пам’ятати: відгуки можуть бути і фальшивими. Тому варто звернути увагу, чи компанія збирає ці відгуки самостійно, чи використовує окрему платформу. Для цього можна скористатися сервісом «Revizion», першим незалежним український сайтом, що оцінює якість сервісу. 

Підібємо підсумки. «Чорна п’ятниця» – це таки непоганий стимул придбати товари, в яких давно собі відмовляли. Більшість українців вірить: вона допомагає заощадити. Хоча чимало громадян з певною пересторогою ставиться до цієї традиції.

Заявляти, що «Чорна п’ятниця» – це тотальний ілюзіон замилювання очей покупців, не беруся. Хоча реальні знижки, звісно, не такі значні, як їх малюють цінники з показними цифрами 50%, 60% і 70%. Це радше інструмент психологічного впливу. Тому повторюся: до цього дня слід готуватися заздалегідь. І йти на скупи, чітко знаючи, скільки коштував цей товар місяць чи навіть пів року тому.

Не гарячкуйте: зиск любить розважливих.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Powered by WordPress | Designed by: seo service | Thanks to seo company, web designers and internet marketing company