П’ята ранку. Тихий, але такий недоречний сигнал смартфона. «Результати вашого РНК-тесту готові. Переглянути за посиланням:…» Ледве розплющивши одне око, тицяю на Читати далі…
Років п’ять тому на чернігівському центральному базарі розговорилися були з одним білорусом середнього віку. Спокійний, врівноважений, розсудливий чоловік. Розповів, що живе
Протипандемійні заборони та обмеження добряче насолили підприємцям. Підраховують збитки і власники готельно-ресторанного бізнесу. Готельєри змушені скорочувати витрати, припиняти роботу, шукати нові
Карантин карантином, але конвеєр освітнього процесу просто так зупинитися не може. В багатьох українських школах канікули вже завершилися, отож теоретично школярі
Київ та ще 17 областей України не готові до послаблення карантину з приводу коронавірусу. Вимогам Міністерства охорони здоров’я відповідають лише 7 областей. Щодня
Голосування за путінські зміни Основного закону РФ оголило деякі приховані досі штрихи сучасного російського життя. Крім демонстрації повної абсурдності цього заходу,
Травень 25, 2019Дар’я ТАТАРЧУК, студентка І курсу Інституту журналістики Київського університету імені Бориса ГрінченкаКоментарів немає
Манюсінький фрегат не пливе. Покірно стоїть під прицілом мікроскопа і чекає, коли прийде мрійник, прихилиться до вічка з надпотужними діоптріями, аби розглянути кожну деталь. І на кожен такий захоплюючий погляд кораблик привітно золотом засвічує крихітні ілюмінатори, мовби воліє повідати таїну свого народження…
А
цей мікроскопічний «Кобзар» не для бібліотеки! Його ніжні сторінки зшиті сивою
павутинкою, а у текст можна вчитатися лише через надпотужні лінзи.
– Зверніть увагу на виписки,
документи, листи! – голос працівниці музею крає цю храмову тишу. Дружня та й
корисна порада нам, майбутнім журналістам не повертає реальності: кожен з нас
на своїй хвилі. Хтось затято намотує залом кола, шукаючи для фотоапарата вдалий
ракурс, більше світла, щоб увічнити кадром це дивовижжя… Інші снують у сутіні зали
з телефонами, активно знімкують документи, книжки, щось шукають в інтернеті,
підводять очі, завмирають над експонатами, рушають, знову зупиняються… Шемріт кроків та шепіт озвучують ці порухи: так
німе кіно набуває голосу .
Середина залу – наче острів
у сутіні чи обриси планети у космосі острів: книжки, холодно-сині томи праць
Владіміра Лєніна, аркуші з роздрукованими цитатами, історичними фактами, конверти,
листи… І муляжі сірих мишей – недвозначний натяк автора цієї інсталяції, хто
саме нині послуговується цими вбивчими фактами з недавньої страхітливої історії
правління комуністичного режиму. Хтось озвучує вголос цитату з ленінської праці:
«Советская власть в деревне
очень слаба. Мы должны расколоть деревню на два враждебных класса. Мы обязаны
разжечь в деревне ту же гражданскую войну…». Хтось відгукується іншою: «Хто виявляв хоч найменшу непокору, саджали у підвал, який зберігся до
наших часів і стоїть на подвір’ї теперішньої школи. Підвал називали
«Агітпунктом», де тримали людей по кілька діб без їжі і води…». Острів
смерті, планета жахіть… Страшні історії спланованого винищення народу, кривавий
мартиролог людоморства, витворений радянською владою, цинічні одкровення
збоченців, убивць, садистів, кого бузувірська комуністична пропаганда возвела у
сонм святих, кого називали вождями, учителями народів… Кожне слово, кома, тире,
абзац у цих документах змиває фальшиву
блискучу ілюзорність міфу про «комуністичну диво-моральність» і
«радянський рай на землі». І вже й сама інсталяція тьмяніла, блідла, проступаючи
лише однією яскравою барвою – криваво-червоною. Такою ж, як на двох стягах –
радянському і нацистському. Кров кожного невинно убієнного.
Сам автор музейної збірки
Микола Сядристий теж народився кривавого 1937 року, коли життя щасливих
громадян Радянського Союзу не коштувало і ламаного гроша… Він мав таким
народитися. Всотавши з молоком матері гіркий досвід дитинства, закарбувавши у
серці враження від пережитого, взятися перечитувати гори літератури, архівних
документів, свідчень, щоб винести однозначний неосудний смертний вирок комунізму,
фашизму, нацизму, розвінчувати культи, збити фальшиві німби і корони з голів катюг
та серійних убивць…
Працівниця музею читає нам
поезію Миколи Сядристого:
Это кажется только, что идешь по прямой – Сквозь года и манящие дали. А по сути – спешим, чтобы снова домой Возвратиться по вечной спирали.
А я наче ілюстрацію бачу: оту мікромініатюру, де чоловічок йде по волосині… Додому?… Він
спішить? А щасливий? Чи йому страшно?
–
Вам ця експозиція не нагадує космічний корабель? –
допитується працівниця музею. І вловивши нашу згоду, майже гордо додає: – Дизайн
цілковито Миколи Сядристого…
Ми
у цьому
кораблі в обіймах космічної тиші
нестримно протинаємо простір і час назустріч новим світам… І наче у радіо –
голос далекої Землі: спів пташки, людський шепіт, відлуння кроків.
І
навіть жебоніння фонтана… Здається, що він так само вічно співатиме старезним каштанам, їхнім вічним білим
травневим свічам… Бічним виходом потрапляємо у музейний дворик. Грається
струменями фонтан, іскрами бризки на сонці одсвічують золотом… Такі ж золоті,
як мікромініатюри. Чи то вплинула енергійна музика води, чи то так бадьорило
сонце, але наші розмови пожвавішали. Не ховали захоплення
– Як взагалі таке можна сотворити!..
–
Фантастика!..
–
Геній!..
Він
з’являється несподівано, повільною ходою людини, яка багато побачила, а ще
більше пережила. Говорить тихо – кажуть, так зазвичай у старовину монахи несли
людям слово істини.
– У
своїх мистецьких творах я дуже часто використовую золото. Дуже пластичний метал, і знаючи його
характер, я роблю з ним те, що хочу. А політика – це обробка людей. Теж
матеріал, але живий. Запевняю: людина формується в дитинстві, до шести років. Далі
вона вже сформована і росте, як дерево: або рівно, або криво, – він обводить
нас поглядом темних очей: – Якщо бажаєте
спізнати свого майбутнього чоловіка, коханого, кохану, маєте стати трохи
розвідником.
Порада
дивує: що ж маємо розвідувати? Як? Бігти в архіви, читати старі листи,
спілкуватися з давніми знайомими? А він веде мову далі: мовляв, найкращим
архівом служить для нас пам’ять, бо приховує всі таємниці кожної людини… А
тому…
–
Не мусите нікому вірити! – наступна настанова на мить згущує повітря, неначе
перед грозою.
– Ви
не знаєте, хто такий Маркс, Ленін, Сталін, Гітле, Хрущов, Горбачов…
Перераховує
знайомі зі сторінок історії прізвища. Знакові. Тих, хто творив, змінював
історію…
І
враз він наче дає кожному з нас мікроскопа, спрямованого на мікромініатюру. Але
вона не спалахує золотом, не захоплює – вона кривавить і до спазму стискає
серце.
– Карл
Маркс? Це нелюд, сатаніст. Він ненавидів свою родину, увесь білий світ, торгував
доносами, безсоромно вкрав і привласнив чужі праці – і «Маніфест комуністичної
партії», і «Капітал»…Єдиний, кого він любив, був чоловічок, якого Маркс бачив…
у дзеркалі.
Отак на очах чорніє, трухне, розсипається
смердючою золою рукотворна ікона світового «апостола комуністичного щастя».
–
Найжорстокіші хижаки – леви, тигри, гепарди – поїдають тварин інших видів, а
люди жеруть одне одного. Заради комунізму вибито 120 мільйонів чоловік, та й
фашизм винищив 50 мільйонів…
Слова
його краять душу, але ж він сам був очевидцем багатьох трагічних подій, він
бачив, як рушився цей кривавий режим, але його пильне око зафіксувало, як часточки цього чаду зібралися
докупи і зависли над землею отруйною паволокою.
– Ми й досі у масі своїй не витравили раба, – каже Микола Сядристий і з болем згадує той цвіт українських господарів, наукової, мистецької інтелігенції, який винищили без суду і слідства, зокрема і на підставі доносів співвітчизників. І досі, переконує митець, серед тих, кого нині вважають «совістю нації», – чимало колишніх «стукачі», агенти КДБ.
–
Фатальна помилка наших людей в тому, що вони живуть надіями, запевняє
Сядристий. – Те, що ви думаєте про себе, про своїх друзів, про мене, – це теж
прояв надії. Якщо хочете знати людину, зважайте на те, що вона робить, а не на
те, що вона патякає чи пише в газетах та книжках. Оце мірило.
І
тут-таки закликав: читайте великих поетів світу, України, читайте вдумливо.
Коли ж почав цитувати великих українців Шевченка, Лесю Українку, Довженка,
зарокотав великий лаврський дзвін і старі стіни чернечих келій обізвалися
минувшиною.
Микола
Сядристий пригадав, як школяриком вивчив за літо цілий словник німецької мови. 16
тисяч слів. І дотепер пам’ятає майже все. Каже, у цьому допоміг прийом запам’ятовування,
який він називає асоціативний.
Настала
черга запитань. Найперше, що цікавило багатьох, як майстер знайшов себе у
мікромініатюрі.
– Я
давно зрозумів, що в майбутньому буде мікросвіт, – пояснює Микола Сергійович. –
Тому я не мініатюрист, а художник ХХІ століття.
І це правда. Навіть у тому, що його геній у
рідній країні все ще недооцінено.
Кілька разів митця висували на Шевченківську премію, але тут-таки і загадково відсівали на якихось конкурсних турах. Каже, усе це робилося задля одного: щоб принизити, а той банально помститися за правду, яку Сядристий ніколи не носить у собі, не прикрашує – говорить у вічі будь-кому, незважаючи на ранги і посади. Бо переконаний: у повноцінної людини має бути на язиці те, що й на думці.
Його шедеври народжувалися у паузах між биттям серця. Але слухаючи Митця все більше переконувалася: саме так між ударами серця, народжувалися, міцніли його переконання. Кожним помислом глибоко вкорінювався в сутність речей, у мікросвіт, який ставав Усесвітом.
Фраза «Haters gonna hate» («Ненависники ненавидітимуть») – знайома переважній більшості користувачів інтернету. Соціальні мережі стали найзручнішим майданчиком для поширення негативних емоцій
Київський футбольний клуб, заснований далекого 1927 року. Найтитулованіша команда України. Європейський гранд. Відчуваю себе причетним до його історії, адже люблю футбол з дитинства.
Всюдисуща статистика підрахувала: щорічно камерами у своїх телефонах люди роблять понад трильйон світлин! Виробники аматорських цифрових камер, зазнаючи великих збитків, згортають
Виставу-експеримент з такою назвою втілив соціально-інтерактивний театр столичного благодійного товариства «Джерела». Це громадське об’єднання допомагає людям з інтелектуальною інвалідністю освоюватися у
Чи існує можливість висвітлення війни, зосереджуючись на образах, асоціаціях, паралелях? Війни, де фіксуються абстрактні теми, де стирається поняття добра і зла,
Переповнюють враження від збірки оповідань Марини Варич «У ніч на страсну п’ятницю». Усі три розділи книжки пронизано єдиним міцним тематичним стрижнем.
Бібліографістика завжди впорядковує книгопотоки і документообіг у логічні русла. В інформаційно розхристаному сьогоденні її роль важко переоцінити: потік інформації такий стрімкий,
У минулому місто-фортеця, гетьманська столиця, в історії якої чимало драматичних і трагічних сторінок. Свого часу Вольтер називав його головним містом України.
Карантинне усамітнення із серіалами, відеоіграми та відкриванням холодильника у паузах одверто набридло. Так, що мимоволі повторюєш за класиком: хочеться закохатися, одружитися
Напишіть відгук