У квартирі надломлена тиша стоїть щоразу, коли він приїжджає додому. Дружина знімає з плити чайник, ніби робить щось надважливе, хоча просто Читати далі…
У столиці презентували документальний фільм «Звільнити слово». Про українських журналістів, звільнених з російського полону або тих, хто досі перебуває в неволі. Читати далі…
Нічний обстріл, ранок без води й електроенергії – за таких умов цього року відбувався щорічний благодійний різдвяний ярмарок «Charity Fair», організований
Зі студентами та викладачами столичного Грінченкового університету спілкувався Олександр Алфьоров – голова Українського інституту національної пам’яті, кандидат історичних наук, майор ЗСУ
Цьогорічне дослідження звичок споживання новин у світі «Reuters Institute (Digital News Report 2025» констатує: на медійному ландшафті все активніше господарюють соцмережі.
За даними аналітичної платформи «VoxUkraine», кількість українських студентів у західних університетах збільшилася з приблизно 21 тисячі у 2008 році до понад
Цьогорічний чоловічий тенісний турнір ATP у французькому Меці подарував українському тенісу історію, про яку говорити будуть ще довго. Віталій Сачко, здійснив
У другому етапі кіберспортивного чемпіонату «Starlabber Budapes Major 2025» , який приймав Будапешт, популярна гра «Counter-Strike 2» звела у поєдинкові українську
«Не варто вигадувати велосипеда», – часто кажуть про якусь марну справу, проте українці довели, що навіть у знайомий ще з XIX століття вид транспорту можна втілити щось абсолютно нове. Так 1989 року побачив світ легендарний велосипед «Еней», який на не одне десятиліття випереджав світові надбання в галузі велобудування і на якому мандрують зараз США та Канадою українці – учасники трансатлантичного велопробігу «Чумацький шлях до Північної Америки». Конструктор «Енея» Сергій Нитка в інтерв’ю журналу «Разом» розповів про своє «дитя», його минуле і перспективи.
– Пане Сергію, як сталося, що Ви, авіаційний інженер, взялися за розробку велосипеда?
– Коли я прийшов з інституту на державне підприємство (ДП) «Антонов», у мене було дві «хвороби»: літаки, оскільки з 10 років займався авіамоделюванням, та велосипеди, якими теж марив з дитинства. Зрештою, після служби у війську вже запізно було досягати професійного рівня у велоспорті, тому для себе зайнявся велотуризмом й водночас опановував фах авіаційного інженера. Саме ДП «Антонов» стало місцем, де я отримав можливість випробувати новітні технології і матеріали, що тоді тільки почали використовували в літакобудуванні, зокрема так звані композиційні матеріали, які дають можливість зробити літак легшим, міцнішим і надійнішим. Я задумався, чому б не використати їх у велосипеді. Матеріал дозволяв експериментувати з формою велосипеда, його характеристиками. Звичайно, ми не «винаходили» велосипед, але завдяки цим експериментам стали лідерами як у літакобудуванні, так і у велоіндустрії.
– А чому «Еней»?
– Ця модель з’явилася тоді, коли Україна повним ходом йшла до незалежності. Ми дуже хотіли закласти в нові розробки щось класично українське. Роздумуючи про назву проривного українського велосипеда, знайшли аналогію з поемою І. Котляревського «Енеїда» – першим твором, що дав початок елітній власне українській літературі.
– Як розробляли «Еней»?
– Звісно, було немало дослідних робіт, але основою прототипу в 1990 році стала якраз та найперша версія з рамою фюзеляжного типу. До речі, провідна італійська фірма «Colnago» тоді мала лише на папері подібні розробки!
– Хто тестував Ваш винахід?
– Першу велораму такого типу випробував 1990 року на Всесоюзних змаганнях у Москві український гонщик Євген Присяженко – неодноразовий чемпіон України і Радянського Союзу, на той час один з небагатьох технічно підкованих велосипедистів, який розумівся на конструкції. На Літньому чемпіонаті України 1995 р. в Києві показали «Енея» чемпіону СРСР, львів’янину Юрію Зайцю, і того ж року у грудні він, його син Валерій і я разом обкатали велосипед на львівському велотреку.
– Чим «Еней» принципово відрізняється від інших моделей спортивних велосипедів?
– Питома вага титану (суперматеріал, з якого будують підводні човни) – 4,5 г\куб. см, вуглепластику – лише 1,5 г\куб. см, а міцність у них однакова! Отже, використовуючи композитні матеріали, можна зробити вдвічі-втричі легший велосипед з тими ж характеристиками! Не останню роль також відіграє особлива (фюзеляжна) форма велосипеда, яка у поєднанні з дисковими колесами (замість спицевих) зменшує опір повітря на 12-17%. Ось ці «крихти» складаються у долі секунд, що й дають спортсмену перевагу у гонці.
– Але ж саме форма рами «Енея» стала причиною його заборони Міжнародною асоціацією велоспорту, хіба ні?
– Гадаю, заборона протримається ще років 5 чи 10, а потім її скасують. Це довга історія… Українська збірна на Олімпійських іграх 1996 року вже могла виступати на наших рамах, які тоді були в багатьох спортшколах, але їх просто проігнорували. Велогонщики їхали на італійських і посіли тільки 7-е місце. У 1997-му на Чемпіонаті світу в Австралії на «Енеї», взятому в оренду в спортшколах, наші спортсмени практично вибороли золото, але у фіналі впали і здобули срібло вперше в історії українського велоспорту! До нас зросла довіра як до виробника якісних рам, але водночас виникла жорстка конкуренція з боку Міжнародної спілки велосипедистів, котра, як відомо, підтримується відомими світовими веловиробниками.
Наша технологія на той час була надто дорогою, навіть елітні фірми не могли швиденько впровадити її у виробництво, тому фюзеляжну раму «Енея» просто заборонили! Ну нічого… Менш ніж за рік, вже до наступного чемпіонату, ми розробили нову трикутну велораму «Елін», на якій у Франції 1998 року збірна України таки стала чемпіоном світу. Протягом 4-х наступних років збірна команда України виборювала першість і призові місця на всіх престижних велозмаганнях!
– Що ж трапилося після 2002-го?
– На Олімпіаді 2004 року українська команда виступила на наших рамах, але під італійським брендом «Colnago». Подібна ситуація вже була: у 1998 році на нашій рамі використали логотип іншого спонсора. Тоді ми до цього поставилися з розумінням, а ось цього разу з Держкомспортом була укладена чітка угода, яка повністю виключала таку ситуацію. І що ми бачимо? Команда виступає на рамі «Елін», тільки не під брендом «Антонова», а під «Colnago». Закінчилося все позовом, і команди почали виступати на інших велосипедах.
– Пане Сергію, які, на Вашу думку, перспективи «Енея»? Чи не пора задуматися над його «нащадком»?
– Поки діє заборона, «Енею» недоступний великий спорт, окрім тріатлону. Зараз дуже багато любителів можуть дозволити собі таке задоволення як вуглепластиковий велосипед, оскільки технології постійно вдосконалюються, а ціни, навпаки, знижуються. Особливе зацікавлення викликає так званий міський велосипед, над яким ми зараз працюємо. Звісно, планується і реанімація наших “старих” конструкторських надбань, що дозволить виготовляти якісні спортивні велосипеди, здатні перемагати на елітних змаганнях. Уже з вересня-жовтня цього року запустимо їх виробництво.
– «Еней» узяв участь у велопробігові «Чумацький шлях до Північної Америки». Це він вперше представлений у Канаді?
– Так, доти у Канаді він ще не був. Сподіваюся, канадській публіці він сподобався! Дякую українській діаспорі та всім небайдужим громадянам Канади і США за величезну підтримку України в її боротьбі проти московської агресії. Слава Україні!
Рано чи пізно перед кожним студентом-журналістом постає питання вибору бази практики. І тоді доводиться визначатися з платформами: університетські чи зовнішні медіа.
Останнім часом мережею ширяться відео: дорослі і малята скуповують з полиць магазинів шоколадні яйця «кіндер-сюрпризів». Покупці полюють за новою колекцією «Kinder»
Напередодні свята Святого Миколая станція столичного метро «Площа Українських Героїв» озивалася не лише гамором потягів а й величальним співом і бадьорими
Український письменник Артем Чех – із тих авторів, хто вибудовує ландшафт нашої сучасної літератури. Серед його поважних досягнень – численні нагороди,
Історія циклічна. Таке твердження критикують, але не погодитися з ним важко. Особливо, коли споглядаєш події сучасності. Ганебні для світової дипломатії роки
Світова тенденція: сучасні туристи більше прагнуть нових локацій, не надто популярних, але з багатою історією, пам’ятками культурами та незвичним досвідом. Серед
У перший рік повномасштабного вторгнення росіян в Україну місто Вроцлав, за оцінками Союзу польських митрополій, прийняло понад 250 тисяч українців. Це
Рената Товстенко, українська виконавиця, яка виступає під сценічним іменем Shmiska, в дуеті з Давидом Голубенком (Golubenko) випустили трек «Хто, якщо не
Того вечора у затишній мюнхенській книгарні «TREMPEL» господарював сучасний молодіжний український гумор – у «СТЕНДАПІ БАВАРІЯ». Стати глядячем цього дійства можна
Залишити відповідь