Аллу Демченко пов’язав зі школою випадок. Після закінчення Київського Шевченкового університету збиралася до аспірантури. Думала повчителює «трішки», а залишилася на довгих 34 роки. Сьогодні згадує:
– Ще коли навчалася в університеті, мене попросили попрацювати в одній зі столичних шкіл, бо вчителька пішла в декретну відпустку. Клас був «хлоп’ячий», спортивний, проблемний. Коли зайшла до них уперше, діти геть на мене не зважали. Кілька разів звернулася – жодної реакції. Тоді стала біля дошки і заходилася напам’ять читати вірші й прозу. Закінчувала один твір – починала інший, і так до кінця уроку. Хвилин за двадцять вони стали слухати, а я дивилася у вікно і продовжувала декламувати. Дзвінок продзвенів у абсолютній тиші…
Алла відразу якось зрозуміла, що в учителя немає універсальних методик, у класі ніхто не допоможе – ні директор, ні завуч. Учні або повірять, або ні – залежить лише від тебе.
– Можна пускати пил в очі кому завгодно, але діти, учні – той індикатор, той лакмусовий папірець, який одразу покаже тебе справжню. Щаслива, що не ділила дітей на улюбленців і на тих, хто не подобається. Кожен цікавий. Навіть по тому, як у класі учень готується до уроку, можна сказати про його настрій, яким був його ранок, чи зробив він домашнє завдання. Взагалі, школа – особливий, навіть дивовижний світ. Іноді приходиш вранці «ніякий», хворий, стомлений, навантажений клопотами, а навколо тебе вирує життя. Дзвінок – і ти вже зовсім інший. Відкривається «друге» дихання.
Учитель – як і лікар: головне – не нашкодити. А ще – не образити, не викликати зневіру, вислухати, знайти час, пробачити. Чесність – чи не найвища цінність педагога, вважає Алла Михайлівна Демченко.
– Була цікава історія. Я влаштувалася в іншу школу, а діти ледве не з порога запитали чи читала я Монортсага. Стою, пригадую, ні, не читала. Пообіцяла на наступний урок прочитати й провести дискусію. Але як не старалася – ніде не знайшла такого письменника. Прийшла в клас і чесно сказала, що не прочитала. Виявилося, учні таким прийомом «перевіряли» учителів, бо їхній Монортсаг, то насправді «Гастроном», якщо читати слово навпаки. А багато вчителів, мабуть, запевняли, що читали все, навіть Монортсага.
Прошу Аллу Михайлівну пригадати з чого, з яких епізодів і подій, вона «склала» себе, як особистість. І вона розповідає про бабусине село: старий сад і теплу хату.
– Маю колекцію вишиванок. У мене їх, справді, багато. Найстаріша – весільна сорочка прабабусі. Вишиванці більше ста років! Вона особлива: вишита «білим по білому», прикрашена прозорими «вирізуваннями» та «довбанкою», довга, до землі. Прабабця була вищою за мене. Купую старовинні сорочки, вивчаю орнаменти, порівнюю особливості вишивок. З поїздок намагаюся привезти нову. А ще одягаю їх. Удома чи на роботу, не обов’язково на свята. У кожної – свій настрій, своя енергетика. Вони жити повинні, а не в шафі лежати.
Алла народилася на Львівщині, мати була з Київщини, а батько – з Полтавщини. Тому увібрала в себе народні колорити Заходу і Сходу. А ще – батьківську турботу і вміння дивувати.
– Батько мав неймовірний голос, був майстром на всі руки. Щороку на Новий рік готував для мене костюми. Якщо на довге плаття пришивав ноти, то виходив костюм «Музики». З фанери вирізав арфу, на неї натягував струни… Мама знала напам’ять чимало віршів, була залюблена в усе живе. Самих жоржин у неї росло близько 40 сортів! Батьки були прекрасними викладачами, їх любили студенти. Бабуся по маминій лінії співала. Мала високий голос і справжній дар «плакальниці». В неї було багато онуків і до кожного знаходила підхід, розуміла, вислуховувала, учила. Це такий приклад народної педагогіки! У підручниках про таке не пишуть.
У дитинстві Алла й не думала, що навчатиме мови. Допитлива дівчинка один час мріяла стати професійною танцюристкою, потім – працювати в музеї чи архіві. Могла бути ветеринаром, бо дуже любить тварин, особливо коней. Гарно малювала. Але точно про вчительство не мріяла! І все ж таки знайшла своє покликання на цій ниві. Двадцять років учителює у київському ліцеї «Наукова зміна» – розкриває учням унікальність української мови, залюблює в неї, відкриває глибини слова. Її удостоєно високих звань «Відмінник освіти України» і «Відмінник столичної освіти».
Для неї рідна мова – високе мистецтво.
– Доки молодь не зрозуміє навіщо їй треба знати українську мову, вона її не знатиме, або знатиме, але не розмовлятиме повсякчас, – говорить педагог. – Завжди треба жити добром і вірою. Треба поважати свій рід, своє коріння, свою землю. А як це зробити без української мови?!
Навіть якби Алла Михайлівна мала дивовижну можливість прожити своє життя ще раз, каже, що своїй професії не зрадила б. Має вже тисячі учнів. Ольга Кудіненко – засновниця міжнародного благодійного фонду, рятує дітей з онкологічними захворюваннями. Іван Полозенко був бійцем в АТО, захищав Донецький аеропорт.
– Я давно в освіті і можу сказати, що учні стають іншими, і ці зміни – на краще. Вони хочуть бути запитуваними, цікавими, прагнуть себе подати, дискутують, приймають нестандартні рішення. Залюбки спостерігаю, як вони працюють у класі, як змінюються. Навчаючи мови, вчу поважати себе, свою країну, світ загалом. А ще – умінню завдяки мові виходити з конфліктів, розв’язувати важливі проблеми. Людям бракує терпіння, віри, самоповаги, розуміння того, що нам ніхто не зобов’язаний щось зробити.
Але найголовніше, що, навчаючи інших, Алла Демченко і сама прагне нового. Планує освоїти програмування, разом з чоловіком піти до школи бальних танців, намалювати низку картин «Бабусині квіти» і вивчити іноземну мову. І все це – лише для початку!
Успіх – коли ти залюбки робиш те, що потрібне людям. А за тобою із захопленням спостерігають друзі і колеги, ті, хто тобі дорогий, чия думка тобі важлива.
– Для когось цього, може, й замало, а я щаслива! – зізнається Алла Михайлівна.
Залишити відповідь