У серці Шотландії зародилася благодійна організація, яка стала не просто джерелом фінансової допомоги, а справжнім символом солідарності та підтримки України. «Sunflower Читати далі…
У час тяжких випробувань для країни кінематографісти взяли на себе місію самовидців – фіксуючи доленосні моменти історії та відображаючи реальні події. Читати далі…
Напередодні зимових свят небайдужі вкотре творять справжнє диво – волонтерський проєкт «Олені Святого Миколая». Щоб нагадати суспільству про людський обов’язок взаємодопомоги,
Німецьке опитування, проведене серед українських біженців, засвідчило цікавий факт: ті, хто брав участь в інтеграційних заходах, приміром, мовних курсах, культурних подіях,
В умовах війни довіра до українських медіа змінюється. Більшість віддає перевагу перегляду новин в інтернеті, соціальних мережах, аудиторія споживачів теле- і
Російське вторгнення в Україну спровокувало одне з найбільших масових переміщень людей у Європі з часів Другої світової війни. Мільйони українців вимушено
Анатолій МАРКОВСЬКИЙ: «Добрі люди надихають одне одного»
Травень 30, 2019Данііл ЦИКАЛОВСЬКИЙ, студент І курсу Інституту журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка2 коментарі
Цю зустріч хтось назве випадковою, хоча, може, нас звела сама доля. Ось ви йдете вулицею, аж раптом вас зупиняє незнайомий добродій. І питає думку про людину, котра стоїть поблизу. Бо вона, як йому видається, ідеальний типаж для картини про козацьку минувшину. Глянувши на ймовірну «натуру», погоджуюся: дядько й справді схожий на старого козака…
Так невимушено та неочікувано зазнайомився з
Анатолієм Марковським. Вільний художник, трохи філософ і романтик в душі, він
не намагається виділитися. У натовпі, певне, пройдете повз і не звернете уваги.
Але варто було нам навіть недовго поспілкуватися, щоб я зрозумів: чоловік
справді неординарний. Навіть долею.
– Дід мій – офіцер царської армії, вимушено подався
до Сибіру, бо був революціонер, брав участь у змові проти царя, – неспішно
починає Анатолій Олексійович. – Його б точно схопили, судили і розстріляли, але
друзі вчасно попередили. Так неподалік Омська постав хутір Марковських. Дід був
добрим хазяїном, навіть розбагатів. Пишаюся ним: розумний був і чесний. Мої батько
й мати зустрілися в Омську, одружилися, а 1929 року переїхали у Миколаївську
область, в селище Артемівку. Там їх застала колективізація. Двічі пережили
страшний голод. У 1941-му батько пішов на війну. А наше село зайняли окупанти –
німці з румунами. Наступного року народився я. Мати згадувала: поки німці бродили
селом, тримала мене на руках. Звісно, не пам’ятаю тих років, але точно знаю: виживали тяжко – після війни злидні були
страшенні. Повернувшись із фронту, батько влаштувався в колгосп комбайнером,
тому хліб, який я дуже любив, був на столі маже завжди. До школи я ходив у
Миколаєві, а от на вищу освіту мені батьки так і не змогли стягтися. Шістнадцятилітком
покинув рідне село, пішов світом – «навчатися жить». У Кривому Розі закінчив
школу ФЗН (фабрично-заводського навчання) за спеціальністю тесляр-столяр. Розбудовував
Кіровоград, той, що нині Кропивницький. З хлопцями стелили підлоги, крили дахи.
А далі подався під Жовті Води, на уранову шахту. Облаштовував забої: два
кілометри щодня… Через пів року з другом подалися на Крайню Північ, у селище
Тіксі, що в Якутії. Набрали з собою фруктів, овочів і всякої всячини. Місцеві були
ошелешені, коли побачили у нас свіжі огірки та вишні. Роботи переробив усякої:
був матросом, сплавляв ліс, завантажував кораблі.
– В армії служили?
– Призвали мене аж з третього разу – серце мав
слабеньке. Спершу видали військовий квиток із записом: «Годєн к нєстроєвой
службє». А вже на Півночі призвали вдруге. Стали справляти проводи, і я… зламав
ногу. Два місяці пролежав у гіпсі, а одужавши знову пішов на роботу. Проте наступного
року таки забрали до війська. У Забайкальский військовий округ, до школи
молодших авіаційних спеціалістів. Рік провчився на механіка, а потім два роки
обслуговував літаки.
– Важко служилося?
– Та ні, було прекрасно! Мене ж пізно призвали, у
двадцять три роки. Службу ніс із хлопцями молодшими за мене. Багато малював –
випускали бойові листки. Бувало, що хлопці ображалися, бо заради цього мене іноді
звільняли від служби.
Повернувся з армії сержантом. Отоді й відчув: уже
не можу без мистецтва, страх як кортіло малювати. Правда, я до цього тягся ще з
п’яти років. Завжди кажу: «Як алкоголік п’є, так я малюю».
Закінчив студію мистецтв при Морклубі, поступив в
училище, на художньо-оформлювальне відділення. Вчили мене архітектури,
декоративного мистецтва, живопису. Випустився з документом, що я художник,
маленький такий… Але почав практикувати. Оформляв у Миколаєві будинки культури,
житлові споруди і Бог знає що ще… Як німці кажуть, «Практика – основа теорії».
У книжках можна багато про це вичитати, але цього для нашого брата ой як мало. Ти
бери і працюй – отоді й художником будеш!
– А як стали киянином?
– З Миколаєва подався до Баку – запросив знайомий.
Там зійшовся з жінкою, деякий час прожили разом, але не склалося… З
Азербайджану прилетів до Києва, це був тисяча дев‘ятсот сімдесят восьмий рік. Влаштувався
у рекламному агентстві, оформлювачем. Відразу ж після аварії на Чорнобильській
АЕС начальство наше дременуло, а ми залишилися, як кажуть, «при розбитому кориті».
Отак став вільним художником.
У вісімдесят дев‘ятому році виставив свої перші невеличкі
картини для продажу в переході на площі Льва Толстого. І на диво діло пішло.
Пам‘ятаю, підійшов один чоловік, зацікавився моїми «Чорнобривцями». Сказав, що
він з Нью-Йорка, українець. Сумував за батьківщиною і таки купив картину.
Навіть дав презент – американську авторучку. Тоді я відчув: треба продовжувати.
Але через кілька років столична влада заборонила художникам
виставлятися у переходах. Ми перемістилися на Хрещатик, торгували там до 1991
року, поки й це місце у нас не відібрали. Відтоді виставляємося неподалік
Андріївського узвозу, найбільше – на Алеї художників. Тридцять років отак
продавав свої твори. На жаль, уже не можу – місце коштує дорого, а я не член Спілки
художників.
– Але ж картини Ваші мали покупця.
– Так, свого часу чудово продавалися! Грошей
вистачало. Навіть на те, щоб накривати стіл для друзів-художників: люблю пригощати
людей. А останні років п’ять діло пішло гірше.
– Що змінилося? Людей менше цікавить мистецтво?
– Ти ж бачиш, що стало з народом: майже немає
«середніх» людей, які мали б жити нормально. А картина – річ духовна, про неї
замислюєшся, коли вже не думаєш як дістати шмат хліба. Люди зараз не знають, що
буде завтра,то де вже тут дбати про картини?
–
Звідки черпаєте натхнення?
– Надихає природа, природність у широкому
розумінні. Веду здоровий спосіб життя, іноді голодую. Коли не поїси певний час,
очищаєшся, відчуваєш підйом у душі. І хочеться робити щось хороше. Як казав
Джек Лондон, «за натхненням треба бігати з кийком». А я додам: не треба його
чекати – треба працювати. Бо коли зробив добре – і тобі приємно: відчуваєш, що потрібен.
Чому пенсіонери рано помирають? Бо вони все життя працювали, а потім не знають
що робити… І чахнуть від цього, спадають психічно. Треба собою займатися постійно.
Мені додає енергії кава або ж трохи червоного вина. Як писав Карамзін, «вино на
щастя нам дано», воно теж від Бога… Вино і є Бог. Споживати його можна всім,
але конче треба знати міру. А ще наснажуюся відпочинком з друзями. Добрі люди
надихають одне одного.
– Які
сюжети Вам найбільш до вподоби, що любите малювати?
– Іноді пишу етюди. Оце загорівся каштановий цвіт
намалювати, вже й натуру підготував – поставив у вазу розкішну гілочку… А ще працюю над великою картиною для одного
сільського музею Шевченка. Надихаюся чумацькими сюжетами самого Тараса
Григоровича. Зображую на ній українську ніч і хлопчика з волами…
Іноді потрібні роки щоб закінчити картину, постійно щось допрацьовуєш.
– А є
митці, якими захоплюєтеся? Художники чи, може, письменники?
– Художників усіх люблю, найбільше – імпресіоністів:
Клода Моне, Едуарда Мане, Ренуара. Ван Гога поважаю, він, мабуть, був
шизофреніком, але яке ж надчутливе сприйняття реальності мав! Емоційно височів
над усіма!
А письменників? Особисто знайомий з кількома. З
Володимиром Капустіним, поетом та
публіцистом, колишнім редактором газети «Народна армія», з Володимиром Голобородьком,
поетом, автором книжок афоризмів. Вони обидва скоро стануть історією…
* * *
Живуть поміж нас Люди-явища. Їх не величає всенародне визнання, але на їхніх плечах тримається світ.
Волонтерці з організації «Сміливі відновлювати» («Brave to rebuild») Вікторії Мішурі 20 років. З теми, як вона долучилася до «Сміливих» починається наша
У київському парку «Наталка» Ольга Пономарьова, мобільний фотограф та контент-мейкер, провела бранч «Контент як СУПЕРсила». Зібралося понад два десятка учасників: SMM-спеціалісти,
Цю сімейну легенду початку ХІХ сторіччя про Андріївський узвіз почув нещодавно від шановного пенсіонера з Херсонщини Олега Анащенка, якого теперішнє лихоліття
Свою національну ідентичність ми відстоювали за всіх імперій: російської, австро-угорської, нацистської, радянської. Наукова праця Радомира Мокрика «Бунт проти імперії: українські шістдесятники»
Ця давня канадська традиція віщує неофіційний початок осені. Сягає корінням XVII століття – тоді французькі поселенці посадили яблуні у Нової Шотландії,
Документальний фільм від Netflix «Таємниці теракотових воїнів» розкриває захопливу історію однієї з найбільших археологічних знахідок – теракотових воїнів та могилу першого
Близько тисячі меломанів зібралися у столичному ТРЦ «Гулівер» на концерті MELOVIN. Відомий український співак підкорив публіку харизмою. Виконував композиції наживо. І
Пишаюсь першою роботою, синку!
Цікава людина, чудова розповідь!