Відмова від усього російського. Або від того, що так чи інакше дотичне до цієї недоімперії. Відмовляємося від їхнього медійного простору, від участі в різних мистецьких заходах, спортивних змаганнях, в яких допускають присутність росіян. Підтримує українців у їхньому прагненні не мати нічого спільного з країною-агресором переважна більшість демократичного світу.
Але подиву гідне: на полицях наших магазинів можна побачити бренди, які не просто не вийшли з ринку росії, а є російськими, розвивають там власне виробництво: «Вухастий нянь», «Dr. Herbarium», «Persil», «Losk», «Бархатні ручки», «Агуша», «Greenfield», «Старий мельник»тощо. Є й чимало зарубіжних брендів, які досі тримаються за свій бізнес в рф: «Nivea», «Coca-Cola», «Carmex», «PhilipMorris»…
Російський ринок цих товарів і те, що їхні виробники насичують податками бюджет агресорки, сприяють підтримці її економіки, що це, як не опосередкована підтримка кривавого шматування України. Ось чому вкрай важливо бойкотувати ці марки та компанії –демонструвати своїм прикладом та сповіщати їх, що аморально вести бізнес з терористичною державою, що це неминучі репутаційні втрати.
«Заслані козачки»
Не обов’язково проводити ціле розслідування, щоб довідатися про походження чи позицію бренду. Як варіант можна скористатися телеграм-ботом Boycottrussia. Він робить це за нас, перевіряючи бренди і компаній на факт продовження бізнесу в «ерефії». Бот створили волонтери і, як зазначено в описі до нього, всю інформацію, що постійно оновлюється, збирають з відкритих джерел. Ним дуже легко користуватися: вводите назву бренду – бачите інформацію про його статус. Якщо бренд російський чи не вийшов з ринку рф,натискаємо ще й на позначку«Показати рекомендації», й отримаємо його альтернативу.
Також корисно відвідати сайт проєкту «LeaveRussia», засновниками якого є команда Київської школи економіки та ІТ-волонтери. Інтерфейс дозволяє переглянути актуальну інформацію про позиції компаній щодо війни.Тут представлено широкий спектр бізнесу: харчова, технічна, хімічна промисловість, авіакомпанії, онлайн-сервіси, медіа, фармацевтика тощо. Проєкт має широкий функціонал: від власного додатку – до чат-боту в телеграмі.
«Нічого, крім бізнесу»?
Від початку повномасштабного вторгнення росії в Україну не всі компанії принципово вдалися до виводу свого бізнесу з московії. Комусь задля цього знадобилися час, комусь – суспільний бойкот, комусь – і те й інше.
Приміром, найбільший учасник ринку молочної продукції росії компанія «Danone», брендами якої є, зокрема, «Простоквашино», «Активіа», «Bio Баланс», «Растишка», «Danissimo тощо, у жовтні минулого року оголосив, що передачу свій бізнес в росії іншим особам. Компанія «British American Tobacoo», як і більшість провідних компаній, в березні 2022 року зазначила свою позицію про підтримку України та про можливий вихід з ринку росії. З їхньої офіційної заяви: «У Росії ми маємо повноцінний склад наших людей по всій країні, включаючи значне місцеве виробництво. Наш бізнес в Росії продовжує працювати. Ключовим принципом ми зобов’язані піклуватися про всіх наших співробітників у цей надзвичайно складний і невизначений для них та їхніх сімей час». Зрештою до 7 вересня 2023 року компанія таки вийшла з російського ринку.
* * *
Кожен може долучитися до бойкоту певних брендів, компаній, які прямо чи опосередковано підтримують цю російську агресію: від простої відмови придбавати товари чи послуги компаній, які працюють на російському ринку, до розголосу про цих «чистих бізнесменів» у соцмережах, поміж знайомих.
Проєкт LeaveRussia пропонує додатково зв’язатися з компаніями, які продовжують вести бізнес в рф, через їхні соцмережі чи контактні форми на їхніх сайтах.
Розкажіть їм і світу, який насправді кривавий слід залишає на землі України їхній «чистий бізнес»!
Залишити відповідь