16 жовтня 2023 року «The Walt Disney Company» відсвяткувала 100-річний ювілей. Заснована 1923 року братами Волтером і Роєм Діснеями компанія стала справжньою імперією – з кінобізнесом, парками розваг, телебаченням, анімацією і ще багато чим у світі шоу-бізнесу, забав і відпочинку. Безліч улюблених мультфільмів та персонажів стали знаком дитинства для десятків мільйонів людей.
Яким же проєктом відзначити століття панування Діснея на анімаційному ринку? Мультфільм «Бажання», приурочений до ювілею студії, граючи на струнах ностальгії, відсилає глядача до багатьох творів студії, які стали світовою класикою анімації. Проте ностальгія не може замінити справжню магію оповідання.
Хоча фільм «Бажання» на вид красивий, йому бракує емоційної глибини та захопливого сюжету, притаманних кращим діснеївським роботам. І тому здається несміливим, наївним, навіть нудним. Утім, це моє враження – не виключаю, що хтось отримає насолоду, переглядаючи стрічку в родинному колі.
Але не лише моє: діснеївську новинку не сприйняли і поважні знавці анімації. На думку критика Джона Наґента, «Бажання» видалося найменш оригінальною фільмом в історії студії Діснея. А Ліві Скотт з «Inverse» дорікає творцям за брак нововведень і ту ж таки експлуатацію ностальгії. На вебсайті відгуків «Metacritic» середня оцінка фільму сягнула цифри 47 зі 100, що відповідає «змішаним або посереднім» рецензіям.
Глядач навряд чи запам’ятає хоча б одну пісню з «Бажання». Нового «Let It Go» там точно немає. Пісні ж із цього фільму мають досить низьку емоційну прив’язаність, щонайменше тому, що він не грає з емоціями глядача. Можна 10 разів плакати над піснями з «Коко», зачаровано дивитися, як Рапунцель співає з розбійниками в барі про мрії, а от «Бажанню» далеко до цієї емоційної планки.
До слова, невдачі зазнав і попередній повнометражний фільм мегакорпорації – «Дивний світ». Ставши найбільшим касовим провалом студії. Мультфільм, на жаль, не має жодного зв’язку з легендарною книжкою Олдоса Гакслі. І навіть не відчувається, що автори з натхненням поставилися до роботи. Враження, що причетним до цього фільму не було по-справжньому цікаво його творити. Навіть «майстри» маркетингу ігнорували просувати це творіння; його існування засвідчували хіба що публікацій про фінансовий провал стрічки.
Як не крути, а останні кілька років стали для компанії чорною смугою. Прогалина за прогалиною дивують в роботі студії Діснея: або сиквел, або ремейк. А нечисленні оригінальні спроби, не прив’язані до жодної вже відомої франшизи, зазнають невдач. Це вже помітна тенденція. «Зоотрополіс» (2016) та «Моана» (2016) отримають продовження, офіційно анонсовано «Крижане серце 3», «Думки навиворіт 2», «Історія Іграшок 5», ремейки: «Пітер Пен», «Персі Джексон», а також продовження «Круелли».
Після тривалої перерви, коли вже ніхто не очікував продовження, на студії раптом анонсують сиквели, не завжди виправдано. Для порівняння, «Крижане серце» (2013) та «Крижане серце 2» (2019) мали чітку історію та складну анімацію, а глядачі знали про плани на продовження. Історії не завершено і це помітив глядач, тому сиквел був логічним та очікуваним не тільки через касовість проєкту. Натомість «Зоотрополіс», який також мав величезний успіх у прокаті, не отримав продовження, хоча фанати очікують його дотепер. Напевне через те, що перша частина мала гідний фінал, а сиквел ризикував нічим не запам’ятатися.
Після провальних «Незвичайного світу» та «Бажання», ремейки та сиквели видаються вимушеним поверненням до перевірених тем. Складається враження, що в «Діснея» вичерпалися ідеї і студія просто експлуатує старі франшизи, які полюбилися глядачеві.
«Компанії час позбутися власного страху – лише тоді вона зможе повернути собі інновації, які колись зробили її такою неперевершеною», – стверджує Ліві Скотт з «Inverse».
Можливо, з часом «Disney» зрозуміє, що вічно експлуатувати старі франшизи не вдасться, та й надто обережно творити щось нове – теж не варіант. За п’ять років, відколи «Spider-Verse» здивував недосконалими мальовничими візуальними ефектами, у цій індустрії відбулася тиха революція. Відшліфований, звичний стиль більше не здатен задовольнити глядачів. А поки «Disney» не подає ознак змін, завжди знайдуться інші, дієвіші, креативніші, щиро зацікавлені у поступі анімації.
Значно більший інтерес уже викликають студії «DreamWorks Animation» та «Sony». Люди жадають хороших історій, і останні мультфільми «Людина-павук: Крізь Всесвіт» та «Кіт у чоботях 2» вселяють надію на нове коло розвитку великобюджетної анімації.
Та попри все, для багатьох «Disney» завжди асоціюватиметься з дитинством. І коли студія задихає другим диханням, неодмінно здивує шанувальників анімації неймовірними історіями. Компанія точно має потенціал створити нові шедеври, здатні знову зачарувати світ.
Залишити відповідь