Це так здається, що поняття «українська фотографія» з’явилося недавно. А насправді їй літ і літ: одразу з появою модного на той час первісного світлопису – дагеротипії або ж сріблення на металевій пластині – одне з перших в царській Росії фотоательє з’явилося саме у Києві. Відкрив його далекого 1849 року товариш Тараса Шевченка по художній академії живописець Іван Гудовський. Майстерня у кам’яниці на Великій Васильківській вулиці швидко набула популярності серед киян. Сам Тарас Шевченко спершу ставився до фотографії лише як до нового способу копіювання картин. Коли ж його заслали до Оренбурга, то місцевий аматор нової справи аптекар Михайло Цезік робив копії Шевченкових малюнків. А сам Кобзар допоміг зібрати кошти і придбати фотокамеру комендантові фортеці Іраклію Ускову, нащадку запорозьких козаків. Нині його оренбурзькі фотокраєвиди зберігаються у Національному музеї Тараса Шевченка. Нарешті, відомо кілька світлин Тараса Шевченка, зокрема, у колоритному кожусі і смушковій шапці…
Те, що один із нащадків Великого Кобзаря був талановитим майстром фотографії, для мене особисто не стало несподіванкою, а скоріше доброю новиною-відкриттям. Про Григорія Петровича Шевченка, внучатого небожа Тараса Григоровича, розповідає докторка філологічних наук, старша наукова співробітниця відділу слов’янських літератур Інституту літератури імені Тараса Шевченка Леся Генералюк.
– Лесю Станіславівно, в сучасному світі комп’ютерних технологій ми знову говоримо про фотографію. Останнім часом почастішали експерименти на полі чорно-білої фотозйомки, з’явився помітний інтерес до майстрів минулого. А що знаємо про зародження української фотографії, її перші успіхи?
– Попри широкі дослідження, маємо багато «білих плям». Поговорімо про початок XX століття, коли хвиля національного відродження дала потужний поштовх українській фотографії. Цікаво, що перші кінозйомки Йосипа Тимченка у 1893 році, хроніки Федецького, показані за три роки потому у Харківській опері, перший український фільм «Запорізька Січ» Данила Сахненка 1911 року сприяли популярності фотосправи. В українських містах і містечках швидко множилися ательє. Початок століття невипадково називають «золотим віком» української світлини. Згадаю Рауля, Гуковського, Франца де Мезера, Хмелевського, Кордина, Лазовського, Петрова. Скільки нагород вони завоювали на європейських виставках! Київське товариство фотографів-аматорів «Дагер», створене 1901 року, стало визнаним центром «художнього світлопису» в Україні і Європі. Українські фотомитці вигідно відрізнялися від, скажімо, російських. Петербурзький журнал «Фотографический листок», наприклад, у 1911 році визнав, що «ні в одному з російських фотографічних товариств культивування інтересу до художньої фотографії не проступає так рельєфно, як у київському». А все тому, що фотографією захопилося чимало художників. Таким був і родич Тараса Шевченка Григорій Шевченко, постать напрочуд оригінальна і талановита.
– Григорій Шевченко незаслуженно забутий?
– Не стільки забутий, як належно не оцінений. Не лише його, а й велику когорту творців вітчизняної культури, треба вивести з тіні, їхні твори варті широкої популярності. Коли я «увійшла у майстерню» Григорія Шевченка, то була вражена неординарністю його як людини і як митця. Він створив образи, котрі концентровано відкрили світові нашу етнічну особливість. Його бачення ландшафту, типажів, сільської хати, сезонних робіт і побуту передає ціннісну систему українства. І явлена вона в найдокументальнішому з мистецтв – фотографії.
Таке унаочнення сприяло національній самоідентифікації українців. Григорій Шевченко, можна сказати, пересадив на український ґрунт документальну стилістику популярного наприкінці XIX століття Вільяма Карріка, російського і шотландського фотохудожника. Назви його фотогалерей промовисті: «Петербурзькі типи», «Російські типи», «Картини російського життя». Відмінність лише у «незначному»: Карріку сприяли представники царської родини й двору: тисячі його збережених зображень і донині експонуються в Росії. В Україні ж національні архетипи, зафіксовані фотомайстрами на початку XX століття, переважно не збереглися через історичні обставини. А ті світлини, що дійшли до нас, на жаль, тиражуються не надто посилено.
–Можемо сказати, що Григорій Шевченко – фотодокументаліст своєї епохи?
– Не тільки! Подібних документів чимало серед так званої сільської фотографії. Головним для Григорія Шевченка став високий естетичний рівень кожної фотороботи. Навчання в Одеському художньому училищі дало йому нестандартне візуальне бачення об`єкту зйомки. Тодішня плеяда фотографів сформувалася переважно, в художніх академіях, училищах, студіях живопису. І Григорій Шевченко не був винятком. До слова, у петербурзькому «Дагерротипному закладі» знаменитого Андрія Деньєра (виконав чотири світлини Тараса Шевченка, – ред.) працювали ретушерами Іван Крамськой, Архип Куїнджі. Пізніше Куїнджі також відкрив приватне фотоательє в Одесі. А київський фотограф і теоретик Микола Петров радив своїм учням навчатися у кращих майстрів живопису.
– Що ми знаємо про життєвий шлях Григорія Шевченка?
– Григорій Петрович жив у тій самій Кирилівці на Черкащині, був дивовижною людиною, символом епохи. Життя Григорія Шевченка варте бестселера з куди карколомнішим сюжетом, ніж, наприклад, у шведській стрічці «Незабутні моменти» про фотохудожницю Марію Ларссон. Богемна натура, чутлива до краси душа, талановитий художник, Григорій прославився спершу як атлет, оскільки не раз перемагав суперників на бійцівському килимі. Запам’ятався могутньою статурою, бо важив понад сто п`ятдесят кілограмів, виступав з Іваном Піддубним, з яким товаришував…Славився щирістю, веселою вдачею, благородством. Закохав у себе німкеню-аристократку Віру Йоахимівну і 1889 року привіз її з Одеси до Кирилівки. І якщо його дружина чарувала красою, розумом, витонченими манерами, освіченістю, фортепіанною грою, то він – енергією, прямолінійними, якимись демонстративно-епатажними легендарними вчинками. Подружжя часто навідували граф Браницький з родиною, Енгельгардти, Микола Лисенко, Олександр Кошиць… І ті візити теж сьогодні обросли легендами. Його смерть, а загинув Григорій Шевченко у 1941 році, виступаючи проти гітлерівської окупації, також стала легендою, заключним героїчним знаком оклику життя непересічного українця.
– А що можемо сказати про Григорія Шевченка – фотографа?
– Він бездоганно володів прийомами композиції, продумував передній і дальній плани, вміло поділяв простір. Компонування людей, дрібних і великих об`єктів наче зроблені за математичними розрахунками. Відомо, що велика кількість предметів ускладнює роботу над композицією, тож залишається загадкою, як вдавалося Григорію Шевченку «наповнювати» фотографії… Для прикладу, робота «Біля криниці» нагадує академічне полотно з типовими символами і персонажами. Три жінки біля колодязного зрубу, одна присіла на нього, дві стоять, між ними – цебро. На задньому плані ритм тріади підхоплюють три постаті на дорозі, візуально вони чітко розташовані над цебром і не виходять за межі жіночих фігур. Криниця – символ зв’язку між світами, жінки – наче Мойри, богині долі. Далі ще три віддалені постаті дітей при дорозі… Для Шевченка-фотографа властиві особливі відчуття фактурності і ритму. Тому створені ним кадри часом нагадують музичні твори.
Візьмемо світлину «Весільна група». Захоплює чергування білих рукавів вишиванок і темного одягу, повтори горизонтальних орнаментів. Математично вивірене сусідство персонажів, але в кожного свій персональний простір, герої знімку виглядають надзвичайно природно. Можна лише уявити, як довірлививо спілкувався майстер із селянами. Весільна група ніби замкнена прямокутником фотографії, а над нею вільні крони дерев, зображення, мовби обрамлене листям. Цим веселим людям ще невідомі ні Перша, ні Друга світова, ні Голодомор…
Особливий ритмічний лад спостерігаємо і на фотографіях з вітряками. На одній помітна ретуш: майстер висвітлив стебла й колоски на ближньому плані, звивисту лінію польової дороги, «домалював» горизонтальні хмари й крила двом вітрякам. Короткофокусний об’єктив камери фотограф поставив близько до першого вітряка і захопив дальні, щоб посилити глибину зображення. Піднята паралельно крилу вітряка чоловіча рука підсилює художню симетрію кадру. Це почерк майстра! Деталі, котрі взаємодіють між собою, створюють додаткові смисли та образи.
Шевченко зняв унікальні кадри ландшафту, який моделює дух нації. Він передав ліризм сільських околиць. Фотографував солом’яні стріхи, напіврозвалені тини, дороги, де багнюка й сміття…Спеціально знімав українську хату – предмет зацікавлення багатьох російських і українських художників.
Що цікаво, до всіх фоторобіт Григорія Шевченка напрошуються паралелі з поезією і художніми пейзажами Тараса Шевченка. Найперше згадаємо серію офортів під загальною назвою «Живописна Україна». Тож Григорій Петрович Шевченко не просто родич Тараса Григоровича, він його гідний духовний спадкоємець і продовжувач.
Залишити відповідь