На медійному фронті – свіжі сили. Створено Мережу регіональних інформаційних проєктів з протидії дезінформації. Творці узаконили своє дітище підписаним Меморандумом і сповістили про це широку громадськість на спеціально скликаній пресконференції.
В умовах нинішніх «гібридної» війни ця структура координуватиме обмін акцентованими новинами поміж регіональними ЗМІ, які перебувають на передньому краї інформаційної оборони країни. Бо саме на місцях пролягла ота перша лінія медійних атак, саме у містечках і селах українці першими стикаються з брехнею та фейками.
Це особливо актуально на українському прикордонні, наголошує керівник Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Ігор Соловей. Найбільше громадських організацій, які виявляють російську дезінформацію, зібрав Київ, каже експерт, а регіональним медіа ми приділяємо незаслужено мало уваги.
Засновник проєкту «Без брехні» Олександр Гороховський переконаний: новостворена мережа допоможе регіональним ЗМІ «ув’язати» інформаційні атаки на місцях із загальнонаціональним контекстом». Він принагідно пригадав, як зародилась ідея цього проєкту. Все почалося з формату фактчекінгу, ще 2016 року. Перший рік діяльності ініціатори зосередилися на викритті неправди у заявах політиків, чиновників та громадських діячів, які мали широкий вплив у суспільстві. «Дуже серйозні виклики і вкидання йдуть саме на регіональному рівні – пояснює медіа експерт. – Там своя інформаційна аура. І часом з центру неможливо туди пробитися. Там люди варяться в своєму інформаційному соку. Навіть наших потужних ресурсів для протидії дезінформації інколи замало, аби достукатись до регіонів».
«Спершу наш проєкт антидезінформаційної мережі виявився не надто ефективним, – ділиться думками головна редакторка криворізького інформаційного агентства «Експерт-КР» Ольга Гончар. – Довелося шукати альтернативу. Так налагодили співпрацю з деякими редакціями регіональних популярних видань. Долучивши їх до мережі, відчули потужний імпульс для розвитку. Та й додалося більше ясності, що насправді відбувається».
«Експерт-КР» зосередився на зйомках відео для соціальних мереж. Була низка вдалих журналістських розслідувань, які розвінчували знаних криворізьких чиновників, чию «топовість» «роздуто» інформаційними меседжами та маніпулятивними технологіями. Такі відео мали широкий розголос, а агенство зажило авторитету і суспільної ваги. Втім на цьому «Експерт-КР» не зупинився. Журналісти взялися популяризувати, поширювати навички верифікації інформаційних джерел в одному із криворізьких університетів. Як підсумок – кільканадцятеро молодих людей активно взялися до праці – долучилися до «світлого воїнства» на інформаційному фронті. Ольга Гончар підсумовує: «Тепер, зі створенням Мережі протидії дезінформації, ми не тільки бачимо, що відбувається в нашому регіоні. Маємо ширший контекст, можемо порівнювати процеси та події. Це мотивує, дає чітку картину того, що робимо і який ефект маємо».
Наталія Пахайчук, керівниця інноваційних проєктів «CID Media Group – інформаційне агенство «Район.in.ua» з Луцька також ані на йоту не сумнівається, що партнерство в новому проєкті й потужна мережа дистрибуції контенту дадуть можливість вже за короткий час збудувати ефективну інфраструктуру протидії дезінформації. «Ми ясно бачимо, як працюють мережеві ботоферми, які гроші вкладаються в ґуґл-рекламу, як працюють алгоритми, – пояснює пані Пахайчук. – Це справді потужно впливає на наших людей. Сила локальних медіа саме в тому, що вони мають аудиторію і базову інфраструктуру. Яку варто розбудовувати».
Головна редакторка інформаційного ресурсу «Кавун. City» з Херсона Євгенія Вирлич, підсумовуючи думки колег, які з’їхалися на підписання Меморандуму, упевнена: така співпраця давно на часі. І нині «ми надолужуємо те, чим давно мали займатися не покладаючи рук».
До Мережі з протидії дезінформації вже долучилися 10 інформаційних ресурсів з різних регіонів України. Вони забезпечуватимуть майданчики для поширення правдивої загальноукраїнської інформації і продукуватимуть власний місцевий медійний контент.
Залишити відповідь