У серці Шотландії зародилася благодійна організація, яка стала не просто джерелом фінансової допомоги, а справжнім символом солідарності та підтримки України. «Sunflower Читати далі…
У час тяжких випробувань для країни кінематографісти взяли на себе місію самовидців – фіксуючи доленосні моменти історії та відображаючи реальні події. Читати далі…
Напередодні зимових свят небайдужі вкотре творять справжнє диво – волонтерський проєкт «Олені Святого Миколая». Щоб нагадати суспільству про людський обов’язок взаємодопомоги,
Німецьке опитування, проведене серед українських біженців, засвідчило цікавий факт: ті, хто брав участь в інтеграційних заходах, приміром, мовних курсах, культурних подіях,
В умовах війни довіра до українських медіа змінюється. Більшість віддає перевагу перегляду новин в інтернеті, соціальних мережах, аудиторія споживачів теле- і
Російське вторгнення в Україну спровокувало одне з найбільших масових переміщень людей у Європі з часів Другої світової війни. Мільйони українців вимушено
Травень 25, 2019Дар’я ТАТАРЧУК, студентка І курсу Інституту журналістики Київського університету імені Бориса ГрінченкаКоментарів немає
Манюсінький фрегат не пливе. Покірно стоїть під прицілом мікроскопа і чекає, коли прийде мрійник, прихилиться до вічка з надпотужними діоптріями, аби розглянути кожну деталь. І на кожен такий захоплюючий погляд кораблик привітно золотом засвічує крихітні ілюмінатори, мовби воліє повідати таїну свого народження…
А
цей мікроскопічний «Кобзар» не для бібліотеки! Його ніжні сторінки зшиті сивою
павутинкою, а у текст можна вчитатися лише через надпотужні лінзи.
– Зверніть увагу на виписки,
документи, листи! – голос працівниці музею крає цю храмову тишу. Дружня та й
корисна порада нам, майбутнім журналістам не повертає реальності: кожен з нас
на своїй хвилі. Хтось затято намотує залом кола, шукаючи для фотоапарата вдалий
ракурс, більше світла, щоб увічнити кадром це дивовижжя… Інші снують у сутіні зали
з телефонами, активно знімкують документи, книжки, щось шукають в інтернеті,
підводять очі, завмирають над експонатами, рушають, знову зупиняються… Шемріт кроків та шепіт озвучують ці порухи: так
німе кіно набуває голосу .
Середина залу – наче острів
у сутіні чи обриси планети у космосі острів: книжки, холодно-сині томи праць
Владіміра Лєніна, аркуші з роздрукованими цитатами, історичними фактами, конверти,
листи… І муляжі сірих мишей – недвозначний натяк автора цієї інсталяції, хто
саме нині послуговується цими вбивчими фактами з недавньої страхітливої історії
правління комуністичного режиму. Хтось озвучує вголос цитату з ленінської праці:
«Советская власть в деревне
очень слаба. Мы должны расколоть деревню на два враждебных класса. Мы обязаны
разжечь в деревне ту же гражданскую войну…». Хтось відгукується іншою: «Хто виявляв хоч найменшу непокору, саджали у підвал, який зберігся до
наших часів і стоїть на подвір’ї теперішньої школи. Підвал називали
«Агітпунктом», де тримали людей по кілька діб без їжі і води…». Острів
смерті, планета жахіть… Страшні історії спланованого винищення народу, кривавий
мартиролог людоморства, витворений радянською владою, цинічні одкровення
збоченців, убивць, садистів, кого бузувірська комуністична пропаганда возвела у
сонм святих, кого називали вождями, учителями народів… Кожне слово, кома, тире,
абзац у цих документах змиває фальшиву
блискучу ілюзорність міфу про «комуністичну диво-моральність» і
«радянський рай на землі». І вже й сама інсталяція тьмяніла, блідла, проступаючи
лише однією яскравою барвою – криваво-червоною. Такою ж, як на двох стягах –
радянському і нацистському. Кров кожного невинно убієнного.
Сам автор музейної збірки
Микола Сядристий теж народився кривавого 1937 року, коли життя щасливих
громадян Радянського Союзу не коштувало і ламаного гроша… Він мав таким
народитися. Всотавши з молоком матері гіркий досвід дитинства, закарбувавши у
серці враження від пережитого, взятися перечитувати гори літератури, архівних
документів, свідчень, щоб винести однозначний неосудний смертний вирок комунізму,
фашизму, нацизму, розвінчувати культи, збити фальшиві німби і корони з голів катюг
та серійних убивць…
Працівниця музею читає нам
поезію Миколи Сядристого:
Это кажется только, что идешь по прямой – Сквозь года и манящие дали. А по сути – спешим, чтобы снова домой Возвратиться по вечной спирали.
А я наче ілюстрацію бачу: оту мікромініатюру, де чоловічок йде по волосині… Додому?… Він
спішить? А щасливий? Чи йому страшно?
–
Вам ця експозиція не нагадує космічний корабель? –
допитується працівниця музею. І вловивши нашу згоду, майже гордо додає: – Дизайн
цілковито Миколи Сядристого…
Ми
у цьому
кораблі в обіймах космічної тиші
нестримно протинаємо простір і час назустріч новим світам… І наче у радіо –
голос далекої Землі: спів пташки, людський шепіт, відлуння кроків.
І
навіть жебоніння фонтана… Здається, що він так само вічно співатиме старезним каштанам, їхнім вічним білим
травневим свічам… Бічним виходом потрапляємо у музейний дворик. Грається
струменями фонтан, іскрами бризки на сонці одсвічують золотом… Такі ж золоті,
як мікромініатюри. Чи то вплинула енергійна музика води, чи то так бадьорило
сонце, але наші розмови пожвавішали. Не ховали захоплення
– Як взагалі таке можна сотворити!..
–
Фантастика!..
–
Геній!..
Він
з’являється несподівано, повільною ходою людини, яка багато побачила, а ще
більше пережила. Говорить тихо – кажуть, так зазвичай у старовину монахи несли
людям слово істини.
– У
своїх мистецьких творах я дуже часто використовую золото. Дуже пластичний метал, і знаючи його
характер, я роблю з ним те, що хочу. А політика – це обробка людей. Теж
матеріал, але живий. Запевняю: людина формується в дитинстві, до шести років. Далі
вона вже сформована і росте, як дерево: або рівно, або криво, – він обводить
нас поглядом темних очей: – Якщо бажаєте
спізнати свого майбутнього чоловіка, коханого, кохану, маєте стати трохи
розвідником.
Порада
дивує: що ж маємо розвідувати? Як? Бігти в архіви, читати старі листи,
спілкуватися з давніми знайомими? А він веде мову далі: мовляв, найкращим
архівом служить для нас пам’ять, бо приховує всі таємниці кожної людини… А
тому…
–
Не мусите нікому вірити! – наступна настанова на мить згущує повітря, неначе
перед грозою.
– Ви
не знаєте, хто такий Маркс, Ленін, Сталін, Гітле, Хрущов, Горбачов…
Перераховує
знайомі зі сторінок історії прізвища. Знакові. Тих, хто творив, змінював
історію…
І
враз він наче дає кожному з нас мікроскопа, спрямованого на мікромініатюру. Але
вона не спалахує золотом, не захоплює – вона кривавить і до спазму стискає
серце.
– Карл
Маркс? Це нелюд, сатаніст. Він ненавидів свою родину, увесь білий світ, торгував
доносами, безсоромно вкрав і привласнив чужі праці – і «Маніфест комуністичної
партії», і «Капітал»…Єдиний, кого він любив, був чоловічок, якого Маркс бачив…
у дзеркалі.
Отак на очах чорніє, трухне, розсипається
смердючою золою рукотворна ікона світового «апостола комуністичного щастя».
–
Найжорстокіші хижаки – леви, тигри, гепарди – поїдають тварин інших видів, а
люди жеруть одне одного. Заради комунізму вибито 120 мільйонів чоловік, та й
фашизм винищив 50 мільйонів…
Слова
його краять душу, але ж він сам був очевидцем багатьох трагічних подій, він
бачив, як рушився цей кривавий режим, але його пильне око зафіксувало, як часточки цього чаду зібралися
докупи і зависли над землею отруйною паволокою.
– Ми й досі у масі своїй не витравили раба, – каже Микола Сядристий і з болем згадує той цвіт українських господарів, наукової, мистецької інтелігенції, який винищили без суду і слідства, зокрема і на підставі доносів співвітчизників. І досі, переконує митець, серед тих, кого нині вважають «совістю нації», – чимало колишніх «стукачі», агенти КДБ.
–
Фатальна помилка наших людей в тому, що вони живуть надіями, запевняє
Сядристий. – Те, що ви думаєте про себе, про своїх друзів, про мене, – це теж
прояв надії. Якщо хочете знати людину, зважайте на те, що вона робить, а не на
те, що вона патякає чи пише в газетах та книжках. Оце мірило.
І
тут-таки закликав: читайте великих поетів світу, України, читайте вдумливо.
Коли ж почав цитувати великих українців Шевченка, Лесю Українку, Довженка,
зарокотав великий лаврський дзвін і старі стіни чернечих келій обізвалися
минувшиною.
Микола
Сядристий пригадав, як школяриком вивчив за літо цілий словник німецької мови. 16
тисяч слів. І дотепер пам’ятає майже все. Каже, у цьому допоміг прийом запам’ятовування,
який він називає асоціативний.
Настала
черга запитань. Найперше, що цікавило багатьох, як майстер знайшов себе у
мікромініатюрі.
– Я
давно зрозумів, що в майбутньому буде мікросвіт, – пояснює Микола Сергійович. –
Тому я не мініатюрист, а художник ХХІ століття.
І це правда. Навіть у тому, що його геній у
рідній країні все ще недооцінено.
Кілька разів митця висували на Шевченківську премію, але тут-таки і загадково відсівали на якихось конкурсних турах. Каже, усе це робилося задля одного: щоб принизити, а той банально помститися за правду, яку Сядристий ніколи не носить у собі, не прикрашує – говорить у вічі будь-кому, незважаючи на ранги і посади. Бо переконаний: у повноцінної людини має бути на язиці те, що й на думці.
Його шедеври народжувалися у паузах між биттям серця. Але слухаючи Митця все більше переконувалася: саме так між ударами серця, народжувалися, міцніли його переконання. Кожним помислом глибоко вкорінювався в сутність речей, у мікросвіт, який ставав Усесвітом.
Волонтерці з організації «Сміливі відновлювати» («Brave to rebuild») Вікторії Мішурі 20 років. З теми, як вона долучилася до «Сміливих» починається наша
У київському парку «Наталка» Ольга Пономарьова, мобільний фотограф та контент-мейкер, провела бранч «Контент як СУПЕРсила». Зібралося понад два десятка учасників: SMM-спеціалісти,
Цю сімейну легенду початку ХІХ сторіччя про Андріївський узвіз почув нещодавно від шановного пенсіонера з Херсонщини Олега Анащенка, якого теперішнє лихоліття
Свою національну ідентичність ми відстоювали за всіх імперій: російської, австро-угорської, нацистської, радянської. Наукова праця Радомира Мокрика «Бунт проти імперії: українські шістдесятники»
Ця давня канадська традиція віщує неофіційний початок осені. Сягає корінням XVII століття – тоді французькі поселенці посадили яблуні у Нової Шотландії,
Документальний фільм від Netflix «Таємниці теракотових воїнів» розкриває захопливу історію однієї з найбільших археологічних знахідок – теракотових воїнів та могилу першого
Близько тисячі меломанів зібралися у столичному ТРЦ «Гулівер» на концерті MELOVIN. Відомий український співак підкорив публіку харизмою. Виконував композиції наживо. І
Залишити відповідь