Він офіційно народився майже 200 років тому – як Бульварне шосе. Пролягав від Хрещатика, точніше – від Бессарабської площі, повз Шевченків університет до сучасної площі Перемоги, яка тоді називалася Галицькою. Трохи далі, поблизу нинішнього Повітрофлотського мосту, стояла тріумфальна арка – там починався Київ. Згодом шосе стало бульваром і цілих півстоліття носило на собі тягар імені бравого царського вояки і погромника Кирило-Мефодіївського товариства київського військового губернатора Дмітрія Бібікова. І ось уже століття величається іменем чи не найзначнішої бібіковської жертви – Тараса Шевченка.
Перші будівлі
бульвару зводили
з дерева. І тоді,
як і нині, міська артерія зв’язувала
діловий центр міста Хрещатик з його транспортними
воротами – Двірцем.
На перетині бульвару Шевченка і вулиці Симона
Петлюри гостей міста стрічає пам`ятник. Нині
революційного
червоного полководця Миколу Щорса
на
постаменті заховано за синьо-жовтим
запиналом. За законом про
декомунізацію пам`ятник мають демонтувати, хоча свого часу для його скульптури вершника позував сам Леонід
Кравчук. Але Щорса поставили на чуже захоплено місце: більшовицька
влада зняла тут з постамента графа
Олексія
Бобринського. Той
керував будівництвом Київської залізниці, славився як
успішний цукрозаводчик і меценат. До речі, то був
перший
в імперській Росії пам`ятник
промисловцю, а не полководцю чи царській
особі.
Забудова іншого кінця бульвару, що прилягає до Бессарабської площі і Хрещатика, теж пов`язана з іменами родини меценатів-цукрозаводчиків – Терещенків. В одному з їхніх будинків нині Національний музей Тараса Шевченка. Мистецькі надбання двох відомих українських родин Терещенків та Ханенків лягли в основу кількох сучасних музейних колекцій.
Ще не так давно починався бульвар традиційно для радянських часів – пам`ятником ватажку більшовицьких заколотників – Владіміру Лєніну. Його змело хвилею народного гніву у час Революції Гідності.
Якщо Хрещатик вважався діловим центром Києва, то бульвар Шевченка називали науковим і культурним осереддям, завдяки університету Святого Володимира, який нині теж носить ім’я Тараса Шевченка. Кажуть, стрічка ордена князя Володимира підказала кольори будівлі – червоний і чорний. Свого часу його викладачем затвердили художника Шевченка, але замість студентської аудиторії Бібіков та інші служки Ніколая І «організували» Великому Кобзареві арешт, в’язничну камеру і солдатську казарму.
Навпроти головного червоного корпусу – затишний парк і пам`ятник українському генію. Він посунув з постамента свого найголовнішого кривдника – імператора. В парку часто губляться студенти, коли переходять з головного «червонного» до «жовтого» корпусу – колишньої першої Київської гімназії. Серед випускників навчального закладу чимало славетних імен, а ми згадаємо лише одне: Михайло Грушевський. Видатний історик майже століття тому очолив Центральну Раду – уряд нової національної держави, яка не встояла перед більшовицькою навалою. Будівля Центральної Ради теж неподалік, поряд з величним монументом Грушевському, – нині тут Будинок учителя.
Серед навчальних закладів, що розмістилися на бульварі, згадаємо Національний педагогічний університет імені Михайла Драгоманова. Навпроти нього ще один науковий центр – Ботанічний сад імені академіка Фоміна. Тут вперше почали культивувати акацію білу, завезену з американського контенту, яка знайшла в Україні другу батьківщину. В середині ХІХ століття в ботсаду спорудили оранжерею для екзотичних тропічних рослин – тоді це був найвищий у світі 30-метровий кліматрон. Нині в ньому доглядають найстаріші в колишньому Радянському Союзі пальми. А взагалі, тут близько десяти тисяч видів, форм і сортів рослин !
Спершу бульвар Тараса Шевченка обживали липи і каштани, але пізніше їх пересадили на Хрещатик та на інші вулиці міста. Так каштани прижилися в Києві і стали його символом, а зелену славу бульвару роблять стрункі тополі. Тополева алея найдовша в Європі. Якщо Київ, найзеленіший серед європейських столиць, то бульвар Шевченка найзеленіший у Києві.
Дивно, але перші його мешканці офіційно скаржилися генерал-губернаторові… на солов’їв, які весною розкошували серед бульварної зелені і своїм співом заважали панянкам спати. Нині кияни радіють і солов`їним співам, і дзвонам Володимирського Собору – разом з ними відроджується православна віра, для якої прадавній Київ став батьківською колискою. У Володимирському соборі розписи російських художників Васнєцова і Врубеля, українців Пимоненка і Замирайла, поляків Свєдомського і Котарбинського. Художню мозаїку всередині собору виконали венеціанські майстри.
Залишити відповідь