Масовість, а точніше тотальне рекламне нав’язування лікарських препаратів набули нині розмаху стихійного лиха. Щороку від уживання розрекламованих недоброякісних ліків, не-ліків та від самолікування в Україні страждають тисячі надто довірливих людей. У Міністерстві охорони здоров’я цим усерйоз занепокоїлися і підготували законопроект про новий порядок реклами лікарських засобів.
Документ презентували журналістам. Заступник міністра охорони здоров’я України Роман Ілик розповів, як нині функціонує реклама медикаментів, передовсім в електронних медіа, і як це впливає на громадську думку та лікувальний процес. За словами урядовця, реклама нав’язує нам переважно імунностимулюючі, противірусні препарати, пігулки для лікування печінки, нирок, шлунку, дисбактеріозу. З цими проблемами, стверджує фахівець, наш організм зазвичай успішно справляється самотужки.
Зате українці, повівшись на рекламу, дуже легковажать у випадках, коли справді необхідно консультуватися з лікарем. Майже 69% наших громадян віддають перевагу самолікуванню. Від третини до половини рекламного часу на телеканалах «забито» похвалами лікарським препаратам та медичним виробам. Практично дуже мало «споживачів» такої реклами зважають на обов’язковий супровід-попередження: САМОЛІКУВАННЯ МОЖЕ БУТИ ШКІДЛИВИМ ДЛЯ ВАШОГО ЗДОРОB’Я.
Торік українці придбали понад 1,2 млрд упаковок препаратів. Витративши на це понад 70 млрд гривень! Часто-густо – це такі собі «аптечні товари», ефективність яких клінічно не доведено. З цього огрому лише три препарати належать до категорії лікарських засобів. Решту навряд чи можна назвати ліками.
– За способом подачі реклами лікарських засобів Україна дуже відстає від країн Заходу: там чіткі правила та норми, які дозволяють таку рекламу розповсюджувати, – коментує виконувачка обов’язки міністра охорони здоров’я України Уляна Супрун. – Це небо і земля, якщо порівнювати впорядкований та унормований західний ринок реклами ліків з українським – дуже хаотичним та неконтрольованим, що лишає багато простору для маніпуляцій.
Роман Ілик додає: упродовж кількох годин одного дня МОЗ провів власний моніторинг різних центральних телеканалів, які рекламували 45 лікарських засобів. Двоє з них не зареєстровані як лікарські засоби, а 6 – категорично заборонено рекламувати в Україні.
Тому новий закон про порядок рекламування лікарських засобів, якщо його ухвалить Верховною Радою, покладе край маніпулюванню інформацією про медичні препарати та їхні властивості, а також гармонізує правові норми із законодавством Євросоюзу.
Зокрема, буде заборонено залучати до реклами препарату відомих людей та акторів. А водночас розробники проекту нового закону заклали норму про заборону реклами цілительства та нетрадиційної медицини. Один з аргументів: зміст реклами ліків має відповідати інструкції про застосування лікарського засобу.
Залишити відповідь