Популярна служба таксі «Uklon» опинилася у центрі скандалу. Анонімний телеграм-канал «Джокер» зацікавився деталями її роботи, чим надав широкого резонансу цій історії.
Авторка давно підписана на цей канал, цікавилася інформацією, яку там поширюють. Тож цього разу з самого початку слідкувала за усією історією «уклонівської війни». З середини лютого «Джокер» поширював багато інформації про роботу таксі під час комендантської години, про співпрацю з платіжною службою «Fondy» тощо. «Скелетів у шафі» виявилося чималенько.
Таксі у комендантську годину
Від початку повномасштабного вторгнення росії «Uklon» працював щоночі. У червні 2023 року представники компанії розповіли, що викликати таксі під час комендантської години можна за умови, якщо водій має спеціальну перепустку. При цьому наголосили, що не відповідають за відсутність перепустки у водія.
– Ми не можемо знати, у кого є перепустка, у кого нема, хто, як, за скільки і де її отримав, – зазначив технічний директор компанії Віталій Дятленко.
Хотілося б вірити цим запевненням, але насправді «уклонівське» таксі щоночі можна з легкістю замовити в будь-яку точку – більшість таксистів брали замовлення. Звісно, за великі гроші: після 00-00 компанія «Uklon» дозволяла правити по 5000 гривень, замість 400.
Співпраця із «Fondy»
Йдеться про систему, яка дозволяє приймати платежі на сайтах та інших інтернет-ресурсах. З нею співпрацює «Uklon». У повідомленнях телеграм-каналу йдеться, що «Fondy» працювала в РФ, зокрема після 2014 року. Але у компанії зазначають, що вона діє в рамках законодавства України і не співпрацює з державою-терористом. Що ця платіжна система має необхідні ліцензії і погодження від регулятора – Нацбанку. На початку 2023 року НБУ проводив переліцензування платіжних систем. Цей процес запам’ятався гучними історіями, зокрема тимчасовою втратою ліцензії одним з найбільших гравців – компанією WayForPay, клієнтом якої також був «Uklon». Причиною затримки в переліцензуванні була підозра у звʼязках фірми з Росією. Її Нацбанку озвучили представники СБУ.
«Uklonісти» від сплати податків
Одне з найбільш обговорюваних звинувачень – ухилення «Uklon» від сплати податків в Україні. Воно стосується доходів і водіїв-партнерів, і самої компанії. «Uklon» не відповідає за податки водіїв, бо позиціонує себе як райдхейлінг-сервіс – фірма лише надає майданчик, через який водії, своєю чергою, надають послуги з доставки пасажирів. «Майданчик» не наймає їх на роботу, тому не відповідає за сплату ними податків.
В умовах співпраці з водіями компанія прописує їхні права та обов’язки. Серед вимог немає нічого про необхідність оформлювати ФОП або реєструватися іншим чином у податкових органах. Водночас у пункті 9.9 публічної оферти «Uklon» вказано, що партнер зобов’язаний сплачувати податки з отриманого доходу відповідно до законодавства залежно від свого правового статусу. Компанія залишає за собою право надавати до Державної податкової служби інформацію про водіїв-партнерів, якщо отримає відповідний запит.
Де ліцензія?
Ліцензія таксі – це офіційний дозвіл для водіїв, який дає право перевозити нефіксовану кількість пасажирів за різними маршрутами. Вона видається на необмежений термін, але її потрібно оновлювати в разі зміни особистих або автомобільних даних. Водіям, які мають таку ліцензію та спеціально обладнаний автомобіль, дозволяється їздити смугами громадського транспорту. Але нагадую: «Uklon» позиціонує себе не як сервіс таксі, а як платформа, яка допомагає зв’язати водія та пасажира. Тобто наявність ліцензії – це відповідальність водія.
Впродовж усього розслідування, телеграм- канал «Джокер» поширював лише інформацію та об’єктивні факти, підкріплені доказами.
Завдяки спільним зусиллям та гучному розголосу, платформа «Uklon» все ж таки згорнула надання транспортних послуг таксистами під час комендантської години.
Залишити відповідь