Українська органічна продукція завойовує у світі все нові ринки збуту. А на офіційному рівні органічне виробництво все гучніше називають серед пріоритетів розвитку аграрної сфери держави. З констатації такого позитиву розпочалася прес-конференція «Український органічний сектор: реалії і перспективи».
Як зазначив на початку спілкування з журналістами голова правління Федерації органічного руху України (ФОРУ) Євген Милованов, органічний ринок активно продовжує розвиватись попри складну політичну та економічну ситуацію в країні, зниження купівельної спроможності населення. За даними федерації, споживання органічних продуктів сягнуло 17 млн. євро. А це на 2,5 млн. євро більше за попередній річний показник.
– Загалом споживання сертифікованих органічних продуктів в Україні за останні 8 років зросло у 34 рази, – зауважив Євген Милованов. – При цьому площі сільгоспугідь під органічним виробництвом 2015 року збільшилися до 410 тисяч га. Цього року маємо вже 210 фермерів, які займаються органічним виробництвом. Стрімко розширюється і номенклатура органічних продуктів: цей показник перевищив три сотні найменувань.
Маленький лікнеп для непосвячених в таїну органічного виробництва. За такого способу господарювання, в першу чергу, забороняється використовувати генетично-модифіковані організми (ГМО), синтетичні добрива, засоби захисту рослин, інші отрутохімікати. В органічному виробництві дозволяються лише натуральні методи удобрення, захисту, у ґрунт, на якому вирощуються сільськогосподарські культури, впродовж трьох попередніх років заборонено вносити будь-які речовини хімічного походження. Тільки по закінченню цього так званого перехідного періоду продукція отримує статус органічної. Далі органічна сировина надходить до переробних підприємств і переробляється окремо від традиційної сировини. Головне – кожен етап виробництва знаходиться під суворим контролем органу сертифікації, який засвідчує відповідними сертифікатами дотримання вимог та стандартів органічного виробництва.
Федерація органічного руху України прогнозує, що за підсумками 2016 року позитивної динаміки розвитку органічного сектору будо досягнуто передовсім за рахунок малих виробників, орієнтованих на внутрішній ринок. При цьому зростатиме експорт органічної продукції, обсяги якого традиційно перевищують внутрішнє споживання й останніми роками коливаються від 35 до 50 млн євро.
– Україна експортує в основному органічні зернові, бобові, олійні культури, а також дикорослі ягоди, гриби і горіхи, – пояснив Євген Милованов. – Нарощується постачання перероблених органічних продуктів: круп, і соків. Переважна частина експорту йде в країни ЄС. Молочну продукцію постачаємо в Об’єднані Арабські Емірати.
– В Німеччині лише 8% площ сільгоспугідь відводяться під органічне сільське господарство, – зазначив Йоахім Ленц, керівник проекту «Німецько-українська співпраця в галузі органічного сільського господарства». – Це свідчення того, що коштів на розвиток органічного агросектору виділяється недостатньо. Хоча, за даними німецьких ЗМІ, 90% громадян ФРН вважають, що потрібно більше інвестувати у виробництво саме органічної агропродукції. Відтак в нашій країні відкривається ніша для українського виробника. Органічний ринок має хорошу позитивну динаміку не лише в Німеччині, а й у Швейцарії, США: там його розвиток випереджає виробництво. Тому метою нашого проекту є сприяти покращенню експертних знань технічного та керівного персоналу в галузі органічного землеробства. Ця підтримка збільшить можливості українських виробників на внутрішньому та міжнародному ринках.
На думку німецького експерта, органічні виробники можуть успішно конкурувати з неорганічними завдяки суттєвій економії на мінеральних добривах і засобах захисту рослин. Зазвичай урожай органічної продукції менший, але завдяки порівняно високій ціні виробники отримують вищу валову маржу.
– Органічне виробництво вимагає порівняно великих затрат на робочу силу, що для країн, де зарплати не такі високі, означає перевагу. А для ринкової економіки України безперечно є конкурентною перевагою, – наголосив пан Ленц.
У розвиток теми, відповідаючи на уточнююче запитання кореспондента «Грінченко-інформу», Євген Милованов зазначив, що фактично в всіх регіонах України все гостріше постає питання розподілу робочої сили. З одного боку, йдеться про її дефіцит. З іншого – розвиток індустріального виробництва потужними агрохолдингами зменшує собівартість продукції, підвищує врожайність, але при цих здобутках абсолютно ігноруються прилеглі до сільгоспугідь населені пункти: довколишні поля обробляють приїжджі спеціалізовані механізовані підрозділи, натомість місцеве працездатне населення залишають без роботи.
– Органічне виробництво – це не лише здорові продукти, а й додаткова можливість працевлаштувати селян, – стверджує керманич ФОРУ. – Як на мікрорівні (йдеться про сімейні господарства), так і створюючи нові робочі місця в більших господарствах. Бо органічне виробництво трудомістке, з великою часткою ручної праці. Особливо – в садівництві, овочівництві, ягідництві: тут, об’єктивно, без багатьох робочих рук не обійтися. Тому розвиток органічного сектору сільгоспвиробництва значною мірою сприяє розв’язанню проблеми занятості сільського населення.
Як наголошували учасники прес-конференції, українські виробники здійснюють сертифікацію органічного виробництва переважно за стандартами Євросоюзу. Причини передовсім прагматичні: понад 90% українського органічного експорту знаходить своїх споживачів саме в країнах Євросоюзу. Нашому ж внутрішньому ринку, незважаючи на чинний Закон України «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини», все ще бракує нормативних актів, які б встановлювали правила органічного виробництва та забезпечили механізм контролю за виробниками.
Щоб ширше популяризувати серед українців споживання органічних продуктів, продемонструвати досягнення органічного руху в різних сферах діяльності, інформувати споживачів про переваги органічних продуктів та органічного способу життя, провідні учасники українського органічного ринку під орудою Федерації органічного руху України долучаються до проведення всеукраїнської акції «Органічний тиждень в Україні».
Основною подією «Органічного тижня» стане Восьмий всеукраїнський ярмарок органічних продуктів, який відбудеться 10 вересня на столичній Контрактовій площі. З усієї України з’їдуться найкращі виробники, переробники та продавці сертифікованих органічних продуктів. А який ярмарок без чудової музики та пісень, конкурсів, традиційного розіграшу призів…
Залишити відповідь