Співаки чи підспівувачі?

Хоча через повномасштабне вторгнення в Україну росію з 2022 року офіційно відсторонили від участі в «Євробаченні», це не позбавило цей шанований пісенний конкурс  горезвісного російського впливу. Під машкарою «аполітичності» російська присутність і тепер помітна на фестивальній сцені – завдяки учасникам, пов’язаними з мордором співпрацею, заявами чи біографією. Були і на цьогорічному конкурсі такі виконавці, до яких є цілком обґрунтовані запитання. Ті артисти або напряму співпрацювали з російською індустрією, або пов’язані з політичними силами, що тяжіють до рф, або надихались у створенні конкурсних пісень «вєлікай культурай».

Оприлюднимо кілька імен, навколо яких точиться найбільше суперечок.

Маріам Шенгелія

Цьогорічна 22-річна посланниця Сакартвело опинилася в центрі скандалу через свою підтримку проросійської правлячої партії «Грузинська мрія». У 2023-2024 роках вона брала участь у промоційних заходах на підтримку цієї політсили – у концертах та у зйомках передвиборчих відео, де закликала громадян голосувати за «Грузинську мрію». Це викликало критику з боку опозиційних сил та громадськості, особливо враховуючи, що раніше Шенгелія висловлювала підтримку Україні та виступала проти проросійської влади. Її конкурсна пісня «Freedom» (у перекладі – «Свобода») була сприйнята неоднозначно, позаяк багато хто вважає, що підтримка проросійської партії не узгоджується з темою свободи, яку співачка декларувала на сцені «Євробачення».

Emmy

Норвезька співачка представляла на «Євробаченні» Ірландію. Піснею «Laika Party». Трек написано за історією Лайки – першої собаки-космонавтки, яку СРСР відправив на орбіту 1957 року. За словами виконавиці, у пісні вона переосмислює трагічну долю пса, уявляючи, що він не загинув, а вічно святкує на «вечірці в небі». Така собі спроба романтизувати радянську космічну програму, що під барвистим гламуром приховує реальність жорстокого експерименту, коли беззахисну тварину було цинічно принесено в жертву «великій ідеї». Апелювання до образів СРСР у формі поп-культури сприймається як чергова російська пропаганда й просування вигідних росії наративів.

Tommy Cash

Естонський репер, який представив свою країну піснею «Espresso Macchiato», відомий співпрацею з російськими артистами. Перша колаборація із росіянами відбулася у 2015 році: він записав кліп з гуртом «Little Big». Невдовзі Томас та Ілля Прусікін, фронтмен «Little Big», разом знялися в інтернет-серіалі «American Russians» – це принесло естонцю нову хвилю популярності серед російської авдиторії. У 2021 році він відвідав тимчасово окупований Крим, а у 2022-му  відмовився висловлювати чітку позицію щодо повномасштабного вторгнення. Номер до його конкурсної пісні поставила росіянка Аліна Пязок. Раніше вона знімала для естонця кліпи.

А пісня «Espresso Macchiato» опинилася в центрі міжнародного скандалу через використання італійських стереотипів. У ній звучать рядки на кшталт «sweating like a mafioso» та «life is like spaghetti», що викликало хвилю обурення в Італії. Італійська асоціація споживачів «Codacons» подала офіційну скаргу до Європейської мовної спілки, вимагаючи дискваліфікації пісні за образу національної гідності.

У відповідь на критику Tommy Cash заявив, що не мав наміру образити італійців. Запевнюючи: «Я люблю Італію і маю величезну повагу до цієї країни». Він також розповів, що пісня зворушила його бабусю до сліз, що стало для нього важливим сигналом щодо її емоційної сили.

Реакція в Італії була неоднозначною. Деякі політики, зокрема віцепрезидент Сенату Джан Марко Чентінаіо, закликали до виключення пісні з конкурсу, вважаючи її образливою. Водночас багато італійців сприйняли композицію з гумором і навіть назвали Кеша «легендою».

Parg

Представник Вірменії, 28-річний співак і автор пісень до повернення 2022 року на батьківщину виріс та навчався у Волгограді, і після початку повномасштабного вторгнення рф неодноразово навідувався до мордору з виступами. Журналісти «Kyiv Independent» зафіксували щонайменше два таких вояжі – літній клуб-концерт у московському парку ВДНГ наприкінці липня 2023-го та участь у різдвяній телезйомці «Пєсня года» у грудні 2024-го, де артист виконував свій хіт «Արաջ» поруч з російськими поп-зірками. При цьому в жодному з публічних інтерв’ю Parg не коментував моральний бік російських гастролей, обмежуючись фразами про «музику поза політикою». Такий бекграунд став предметом критики від українських і частини вірменських фанів, які нагадують: тоді як Єреван офіційно надсилає гуманітарні вантажі Києву, його музичний посол продовжує легітимізувати російську сцену.

*   *   *

«Євробачення» традиційно позиціонується як аполітичний конкурс, покликаний єднати країни через музику, мистецтво та свободу самовираження. Проте реальність останніх років показує, що жоден великий міжнародний майданчик не може бути повністю ізольованим від геополітики – особливо в умовах масштабної війни у центрі Європи. Саме тому поява на сцені артистів, які мають тісні зв’язки з росією, співпрацювали з її культурною індустрією або відкрито підтримували сили, наближені до Кремля, спричиняє обґрунтовану негативну реакцію. Вони, свідомо чи ні, ретранслюють наративи країни-агресора.

Усвідомлений вибір – це не лише про пісню чи сценографію, а й про цінності, які сповідує кожен виконавець.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Powered by WordPress | Designed by: seo service | Thanks to seo company, web designers and internet marketing company