Його вважають ефективним інструментом зміни світогляду та моделі поведінки. Особливо для суспільства, де панують патріархальні стереотипи та ідеали. Про відродження фемінізму в Україні, «кухонну критику» цього руху, гендерні війни в дискусіях 1990-х йшлося у креативному просторі «Creative Women Space», на лекції дослідниці фемінізму в літературі, докторки філологічних наук, членкині-кореспондентки Національної академії наук, професорки Тамари Гундорової.
Пані Тамара стверджує: на собі відчула, як важко
бути жінкою в науці. Вона активно спілкувалася із Соломією Павличко, видатною постаттю
українського жіночого руху. Тоді й заринула у цю тему, стала однією із засновниць
першої феміністичної групи – «феміністичного семінару».
– Фемінізм – це свідомість, це свобода бути
жінкою, – зазначила лекторка. – Треба було відійти від стереотипів, а їх не так
легко позбутися. Література – медіатор, посередник, який допомагав цим ідеям втілитися.
У цьому
важко засумніватися. Наприкінці XIX століття Іван Франко назвав Лесю Українку
«трохи чи не одиноким мужчиною на всю новочасну соборну Україну». «Ся хора,
слабосильна дівчина» загострила питання про місце жінки в культурі. Парадокс
«одинокого мужчини» поставив під сумнів патріархальні ідеали. Одним із них є
Маруся з однойменної повісті Григорія Квітки-Основ’яненка. «Ця дівчина багата,
вона байдужа до розваг і гуляти на свята не ходить, роботяща: добре шиє, пряде,
варить і пече». Митці того часу хотіли бачити українську жінку скромною,
хазяйновитою та незайманою. У дослідженні «Погляд на «Марусю» Тамара Гундорова
«намагалася показати сконструйованість і штучність такого образу української
жінки». Проти нього колись виступила і Ольга Кобилянська, захищаючи право жінок
на сексуальність, тілесність і свободу. В’ячеслав Медвідь, письменник, один із прибічників
«традиційних» поглядів, висловився з цього приводу однозначно:
«Як би ми не крутилися, ні Кобилянська, ні
Українка професійно, як митці, жодним чином не перевершують таких могутніх
творців, як Стефаник чи Франко».
Фемінізм, як і кожний рух, що спростовує
стереотипи, викликав бурхливу реакцію суспільства. З паном Медведем солідарні чимало
українського письменства: Юрій Покальчук, Віктор Неборак, Євген Пашковський,
Олександр Ірванець, Юрій Андрухович та інші. Маємо новітнє явище «агресивного
антифемінізму», значний табір заперечувачів «кризи маскулінності». І старе-нове
питання заклятого вибору «Місце жінки: література чи кухня?». З новими хвилями
дискусій.
– Загалом, усі ми були феміністками, але
вузького, партійного означення, – наголосила лекторка. – Це був спосіб мислення.
Це була ідея.
Проте, зі слів пані Тамари, ліберальний фемінізм
набув дещо радикального і критичного характеру, коли приєдналася
літературознавиця Ніла Зборовська. Саме вона виокремила національний фемінізм,
протиставила академічний і популярний жіночий рух.
Незважаючи на те, що з роками суспільство стало
демократичнішим, наполегливі, часом болісні пошуки місця жінки в соціумі не
припиняються. Як ілюстрацію Тамара Гундорова згадала один із «перлів» екс-президента
Віктора Януковича: «Те, що мені говорять, що з жінкою дарма сперечатися, –
неправильно. Я з цим не згодний. Я, у першу чергу, вважаю, що вона –
прем’єр-міністр і повинна нести відповідальність за кожне своє слово. А якщо
вона жінка – то повинна йти на кухню і показувати там свої примхи». І
процитувала свою колежанку, літературознавицю Віру Агеєву: «Читання деяких
статей та інтерв’ю часом залишає враження, то в Україні відбулася могутня
феміністична революція, і тепер із її жахливими наслідками з останніх сил
борються лицарі Справжньої, Великої, патріархальної/патріотичної культури».
Додавши, що ті «й досі борються з феміністичними, гендерними та квір-студіями».
Лекція Тамари Гундорової «Феміністичні тони у
портреті 1990-х» мали змогу послухати відвідувачі виставки «Безстрашні. Частина
І», створеної соціологинею Тамарою Марценюк. Організувало захід видання «Гендер
в деталях», яке ставить за мету поглиблювати розуміння гендерних питань в
українському суспільстві. Його редакторка Ганна Довгопол зазначила: переважна
більшість зазвичай уважає історією те, що відбувалося століття тому, натомість
часто ігнорують знакові події новітніх часів. Щоб проілюструвати актуальність і
значущість фемінізму в Україні, їхнє видання підготувало цикл інтерв’ю з
відомими діячками феміністичного руху, які вельми успішно представляють різні
сфери суспільного життя.
Місце проведення «Creative Women Space» теж доволі
символічне: цей креативний простір створили п’ятеро жінок, які понад усе хотіли
втілити свої мрії, а нині допомагають іншим жінкам не вагаючись рухатися вперед
за покликом душі.
Хотілося б, щоб не тільки Грінченка поширював таку інформацію, а й інші університети України, про це має знати кожен ! Пишаюсь своїм університетом!
Приємно, що молодь переймається подібними питаннями. Якщо обізнаний, то значить захищений, бути захищеним хочеться кожному.