Цю тему ігнорують ЗМІ. Його ім’я нічого не скаже широкому загалу. А проте акаунти в соціальних мережах стали продовженням нас самих. Після заборони 16 травня 2017-го російських соцмереж «ВКонтакте», «Одноклассников» багато хто залишився сам на сам із питанням: «Що далі?»
Хтось почав використовувати VPN-розширення та браузери, що відкривали світ заборон. Але простір наших знайомих у російських комунікаціях неспинно вужчав, а популярність меседжера Viber та соцмережі Facebook зростала. Останні дослідження, проведені аналітичною компанією Kantar TNS CMeter у жовтні цього року, свідчать: понад 66% користувачів українського інтернет-простору спілкувалися за допомогою творіння Цукерберга (у вересні цей показник становив 62%). Хоча різке падіння відвідувань «ВКонтакте» таки спинилося (за перші два осінні місяці становило 1%) і нині ця мережа охоплює 32% аудиторії українського інтернету.
Проте існують мережі, про які ми майже не чули, – українські соціальні. Звучить фантастично? Насправді, починаючи з 2008-го їх було створено – тільки вдумайтеся – близько трьох десятків! Утім, про які з них ви чули? Хіба що про «Ukrainians», яка з червня по вересень встигла народитися, набрати непогану кількість зареєстрованих, відкрити деякий функціонал і… закритися.
…Йому 21, родом з Тернопілля, купається в програмуванні й вимушений працювати в Польщі. Його руками створюється український аналог зарубіжних мереж – «FrendZona». Вже сьогодні ця мережа має все, що ми шукаємо в іноземних: пошту, музику, відео, документи, стрічку новин, дизайн, який можна адаптувати під власний смак. Олександр Меленюк. Саме з ним спілкуємося про те, як воно – бути розробником української соціальної мережі.
– Олександре, як народилася «FrendZona», хто її вигадав, як формувалася команда?
– Просто виникла ідея створити соціальну мережу, що зможе відповідати аналогам за функціоналом. Вона існує близько 2 років. Раніше нас було четверо, тепер над проектом працюємо вдвох: я та Сергій Ділонг. Залучаємо та запрошуємо до співпраці сторонніх розробників.
– На Вашу думку, чи є перспективи розвитку українських соціальних мереж?
– Думаю, з українським продуктом можна вийти в люди. Якщо захотіти, то можна все. На жаль, у наш час все здебільшого вирішують гроші. А ми працюємо собі на втіху. І, звісно ж, для людей. Частина українців не дуже зацікавлена у вітчизняному продукті, проте останні санкції проти російського бізнесу незначною мірою збільшили нашу конкурентоспроможність.
– Що можете сказати про інші українські соцмережі? Чи знайомі з їхніми творцями?
– Так, знайомий з багатьма розробниками. Зараз українських мереж не бракує, та й було їх чимало. Однак зазначу з точки зору програміста: більшість роблять помилку, використовуючи готове ядро для запуску власного сайту (мережі).
– З Олександрою Струмчинською знайомі? Що можете сказати про її розробку – мережу «ЄСвоє»? Попередня її робота «Ukrainians» була досить «розкрученою». А в підсумку – цілковите розчарування: закрилася, так і не відкривши весь функціонал.
– З Олександрою спілкувався телефоном, але вона відмовилася від пропозиції долучитися до нашої команди. Їй цікавіший сайт як бізнес і заробіток. Тому «ЄСвоє», думаю, чекає важка доля.
– Які способи «розкрутки» використовуєте?
– Ми поки інтенсивно не рекламувалися, бо для цього потрібні кошти. Тільки так: в інших соцмережах України лінки писали і все.
– Що плануєте на ближче майбутнє?
– Переробити сайт, зробити мережу приємнішу на вигляд, випустити мобільні додатки (зараз розробляємо Android-додаток). Будемо розширюватися і до останнього відстоювати приватність та права наших користувачів.
– Деякі соцмережі «родом» з України позиціонують себе як міжнародні. Наприклад, західноукраїнська «Цімбор» спрямована на Україну, Румунію, Угорщину й усю ближню Західний Європу. «Druzi» наголошує, що призначена для спілкування по всьому світу з серверами в Нідерландах, США, Україні. Маєте намір розширювати з часом власний простір? Чи ви – принципово українська мережа?
– Так, після України плануємо виходити на міжнародний ринок. Але ґрунтовно над цим ще не працювали. Гадаю, скоріш за все, це будуть Росія, Білорусь, Казахстан. Бо, за нашим аналізом, саме з тих країн маємо чимало відвідувачів.
– Якщо ж охопите мережею в тому числі й Росію, чи допускатимете поширення сепаратистського, антиукраїнського контенту?
– Ми не блокуємо користувачів за правдиву чи неправдиву інформацію. Але те, що порушує правила мережі, буде заблоковано. У нас заборонено завантажувати, зберігати, публікувати, розповсюджувати і надавати доступ або іншим чином використовувати інформацію, яка містить погрози, дискредитує, ображає ділову репутацію, порушує недоторканність приватного життя інших користувачів чи третіх осіб та суперечить чинному законодавству України.
– А до блокування в Україні російських соцмереж як ставитеся?
– Я тільки за. Це дає шанси створити щось своє, українське. Але ми зіштовхнулися з великою проблемою. Наші люди не хочуть підтримувати молоді проекти. І, попри заборону, далі користуються російськими мережами за допомогою VPN. А в Росії це розширення вже заборонили, точніше – заблокували.
– Тему українських соцмереж ЗМІ майже не обговорюють. Хіба що вряди-годи згадують роботи Струмчинської. На Вашу думку, держава, влада не мають бажання вкладати кошти у розвиток українських соціальних комунікаційних систем?
– Якби влада забажала вкласти гроші, скажімо, у наш проект «FrendZona», – я, відверто кажучи, не знаю, було б це для нас щастям чи головним болем. Тому що особиста інформація переглядалася б спецслужбами, а цього нам якраз і не потрібно. Ми не надаємо іншим органам і спецслужбам дані своїх користувачів і не плануємо давати.
– Чи є у «FrendZona» переваги перед іншими мережами? Чому саме вас радите обирати?
– Найперше – це структура сайту Не крадена, не запозичена, а створена «з нуля». У нас свій інтерфейс, користувачеві не доведеться звикати до дизайну; в мережі зручна пошта, особиста сторінка, документи. У порівнянні з багатьма українськими соцмережами маємо багатший функціонал. І постійно щось вдосконалюємо, додаємо функціональні новації.
– Олександре, Ви зараз працюєте в Польщі. Робота пов’язана з ІТ?
– Ні, не пов’язана.
– А якби запропонували саме фахову роботу в Польщі, залишили б Україну та українські розробки?
– На роботу, очевидно, погодився б, але не припиняв би розробки нашої мережі. Навпаки, якусь частину заробленого витрачав би на її покращення.
– У Вас є кумири, які надихають?
– Павло Дуров (розробник відомої мережі “ВКонтакте “, зараз засновник популярного мессенджеру «Телеграм» – К.П.), а також Марк Цукерберг.
– Що порадите-побажаєте користувачам УАнету (українського сегменту інтернет-простору)?
– Більше користуватися вітчизняним продуктом. А ще обережності, вибираючи для користування українські мережі та інше програмне забезпечення.
Фото з архіву Олександра Меленюка
Задолбали вы со своими соцсетями “аля мой хутор”. Пробовал Украинианс и Есвое под ником Остап Бендер – поляны для бабуинов. Только пальм не хватает.
Вот ищу укро-соц-площадку для презентации своего стартапа – и просто жопа. Нихрена подходящего. Одни патриоты, но увы, без мозгов.
Искренне желаю Александру и его друзьям успехов в Фредзоне. Но, пусть задумаются, а не пора ли плюнуть на толпу бабуинов, и заточить соцсеть для стартаперов. Где регятся только те, кто предъявит свой стартап. !!!Вот это действительно будет патриотично, с мозгами, и на пользу Украине!!!
Я починала досліджувати тематику укрсоц ще три роки тому, але зіткнулась із тим, що ця тема нецікава, немає суспільного попиту на неї (хоча б штучно створеного). Тому й провальними є багато проектів. Щодо спеціалізованої мережі – абсолютно згодна! Наразі в правлінні Facebook й мессенджерів функція комунікації у своєму первинному значенні відходить на другий план. Наразі виграє продукт, яким можна обмінюватись, не втрачаючи можливості комунікуювати одночасно з великим колом співрозмовників. Тому користувачі реєструються на Utube чи Instagram: специфічний контент без втрати можливості спілкування. Як на мене, це ще прийде й в український ІТ-сектор. Просто з чередою помилок й, можливо, іноземних інвестицій. “Уми” є. Немає коштів на розкрутку. А без неї – шанси ну практично нульові в нашому інтернет-сегменті. На часі вдосконалення музичних соцспільнот (за цим голод, тим більш, що розширення для Facebook досить складні), якщо цю функцію на себе не перебере Utube. Як на мене, майбутнє за стрімами й відео 360, продуктами додаткової й віртуальної реальності як основою навіть соцмереж. Хоча, можливо я й помиляюсь…