Дочекалися: повертаються птахами з вирію імена забутих видатних людей України. Згадаймо з-поміж них і Сергія Жука, скульптора, мистецтвознавця, письменника, професора.
Хутір Швайчина Балка Кобеляцького повіту на
Полтавщині став його родовою колискою: тут 7(20) жовтня 1885 року побачив світ майбутній славний діяч
мистецтва і науки – п’ятою дитиною в родині наглядача Кобеляцької земської
лікарні Стефана Жука та його дружини
Марини (з роду Кондренків).
Через рік родина оселилася в Кобеляках, на березі Ворскли.
Багато літ потому Сергій Жук згадуватиме повінь 1887 року, коли «хвилі
каламутної води вдираються до хат»: «Вже
два з половиною роки я сиднем сиджу – не в силі звестися на криві від
англійської хвороби ноги. Ні цілюще сонце, ні гарячий пісок, ні солона вода, ні
ліки не можуть мені допомогти. Чудо, тільки чудо може врятувати…».
І диво сталося. Мати відвезла маленького Сергія до
Козельщанського монастиря. Молитва та срібний образок Божої матері, куплений у
монастирі, допоміг дитині стати на ноги.
Родина Жуків
була російськомовною. А любов до рідної мови, чуття причетності до України маленькому
Сергієві прищепив хутірський «підсусідок»
Прокіп Пузир. «Сидячи на колінах у
старого Прокопа, – згадував Сергій
Жук, – уперше відчув себе сином
українського народу. Дух сіряка і махорки полонив мене навіки. Коли я гладив і
цілував колючі, давно неголені щоки Прокопа, я пестив і цілував увесь
український народ, що персоніфікувався у його особі… Не зважаючи на те, що
змалку чув: «так благородні діти не розмовляють», я визнав мужиків за рідну
націю, а їхню мову – за власну».
Закінчивши Кобеляцьку школу, Сергій Жук вступає до
Сімферопольського реального училища. Разом
з Л.Толчинським організовує там українську громаду, пропагує українські ідеї. Знайомиться з В.Верховинцем, І.Тобілевичем,
М.Ковалевським та іншими діячами національної культури.
У 1912 році переїздить до Петербурга. Навчається у
психоневрологічному інституті, активно працює з низкою громадських організацій.
Через три роки в серці російської імперії засновує «Українське літературно-художнє
товариство». Перша українська мистецька організація в Петербурзі згодом стає
осередком жвавого національно-культурного життя.
На своїх прапорах з Київським Архистратигом
Михаїлом, Галицьким Левом, товариство
вигаптувало гасла: «Тільки в мистецтві виявляється душа народу», «Через ворота
національності – в царство людськості». Й організувало програмові концерти за
участі визначних майстрів співу, музики, слова.
Як
патріот-українець Сергій Жук радісно сприйняв революцію 1917 року,
піднесення національного руху в Україні, створення в Києві Центральної Ради. Революція породила «Українську військову Раду
у Петрограді» під проводом Є.Нероновича і
Ф.Полонського та «Український революційний штаб» на чолі з С.Жуком і М.Байздренком.
В російській столиці з її чотиримільйонним
населенням українська колонія нараховувала щонайменше сто тисяч – кращі
мистецькі, наукові сили, велика армія чиновного та робітничого люду.
Надія та боронителька царського трону – імперська
гвардія – так само було підібрана переважно з українців. Перед революцією в касарнях
гвардійських полків проводили свою пропаганду українські громадські активісти. Гвардійські
полки, де переважали українці (Волинський, Семенівський, Їзмайлівський та інші),
великою мірою й вирішили справу революції, підтримавши її оружно. «Український військовий
революційного штаб» узявся виділити українців із загальної маси військ, об’єднати
їх у військові частини для захисту кордонів Української держави, а найперше –
підтримати домагання уряду Української Центральної Ради до Тимчасового уряду
Росії визнати ЦР.
Українська військова маніфестація, організована
«Українським революційним штабом», з вимогами до Тимчасового Уряду визнати законну
українську владу, примусила Тимчасовий Уряд надіслати до Києва своїх міністрів
(Керенського, Терещенка і Церетелі) для переговорів з ЦР.
У 1920 році родина Жуків повертається до Києва.
Сергій Стефанович завідує літературно-художньою частиною Київського оперного
театру і вчиться малярства.
Інтерес до літературної творчості виявився рано. Ще
1902 року в газеті «Крим», з’явилася перша театральна рецензія С.Жука. У 1908-1917
роках він читає лекції про творчість українських письменників: Тараса Шевченка,
Панаса Мирного, Івана Нечуя-Левицького. А в 1916-1920 роках у Петербурзі
заснував та очолив українське літературне видавництво. Писав вірші, казки, новели,
драми, етюди. Друкувався у відомих тоді виданнях.
Критики стверджували, що його поезія і проза
позначені ремінісценціями символізму, модерну, філософським осмисленням явищ
дійсності, характерним глибоким ліризмом і фантазією.
З 1925-го три роки С.Жук працює у різьбярській
секції Українського інституту наукової мови при УАН. Він уже знаний майстер
скульптури, з допомогою дзеркально-симетиричної композиції творить низку
проектів для граніту: «Скорбота матері», «Під тягарем», «Розпач». Цікавою є
його скульптурна композиція «Конання». Відтворюючи висхле від голоду чоловіче
тіло, свідомо порушує симетрію: так зображає життя, яке все ще ледь жевріє у
цьому тілі. Скульптура побачила світ за дев’ять років до Голодомору в Україні.
З 1923-го по 1939 роки митець витворив галерею
скульптур: Т.Шевченка, М.Леонтовича, М.Левитського, Д.Заболотного та інших
славетних діячів науки і культури. Його роботи погруддя увінчує надгробок
професора і міністра землеробства в уряді УНР Аристарха Терниченка на
столичному Байковому цвинтарі.
Під час Другої світової війни Сергій Жук залишався
в окупованому німцями Києві. Один із членів Проводу Українських Націоналістів М.Михалевич пише: «У жовтні 1941 року ми з О.Ольжичем відвідали
на Гоголівській вулиці панство Жуків. Сам маестро – відомий різьбяр – у дні
лютневої революції був активним членом Української Громади Петрограду. В час
розмови Сергій Жук взяв у руки гіпсовий відлиток одного з погрудь його роботи
і, витягши з порожнечі пожовклі старі часописи (якими він звичайно виповнював
порожнечі скульптури), видобув з глибини погруддя туго згорнутий
жовто-блакитний прапор, а саме той, під яким своїми величавими маніфестаціями з
нагоди Шевченківських днів – 25000 українців Петрограду почали Лютневу
революцію в надії розвалити російську тюрму народів».
Напевно, в тій порожнечі скульптур зберігалася і «Відповідь М.Рильському на його поему
«Зелений Київ», написана С.Жуком в серпні 1934 року. Поема М.Рильського
складалася зі славословія «Отцю народів»:
«Слава Сталіна між нами, воля Сталіна між нас», прокляттями «жовтоблакитним
торгашам»: «Прокляття вам купці жовтоблакитні, що матір’ю своєю торгували»,
та гімну Москві: «Москва – народів
серце, мозок світу…».
Ось уривок «Відповіді Рильському»:
… Але нащо поету здавсь
Весь арсенал набоїв політичних,..
Кому поет служить поклявсь?
Невже забув криваві грози,
Мільйони жертв… дитячі сльози –
Усе, що так в житті кохав,
Поет на все, на все начхав…
1944 року Сергій Жук виїжджає з України до
Німеччини, в Ауґсбурґ.
Там відновлює діяльність Літературно-Мистецького й Наукового Товариства при
Українському Комітеті – об’єднання гнаних українських письменників, митців і
науковців.
Знаний біолог, фольклорист Олекса Воропай залишив
у спогадах: «Відомий діяч не тільки
українського мистецтва, а й української культури взагалі, поет, скульптор,.. з
усіма він співпрацював, розпочавши свою невпинну діяльність на користь
української культури ще в царському Петербурзі… Після революції 1917 року вернувся
в Україну і був першим ініціатором створення української опери в Києві. Проте
складні політичні умови не дали змоги нормально розвиватися українському життю.
На тлі безперервних катастроф розвивалася творчість і йшло життя українських
митців. Одним із не багатьох, кому пощастило пережити тяжкі години в Україні,
лишився й Сергій Жук, ставши своєрідним літописцем змагань української
культури».
В Ауґсбурзі він доживав віку. Південне місто Німеччини, яке
дало дах багатьом знаним українським вигнанцям, стало місцем останнього
пристанища Сергія Стефановича Жука: 1 квітня 1969 року його душа відлетіла з
берегів річки Лех – до рідного гніздів’я, де хлипає Ворскла.
Залишити відповідь