Задушлива «бульбашка»

Експерти «Вокс Україна» дослідили причини, чому молоді користувачі соціальних мереж можуть потрапити до «інформаційної бульбашки», обмежуючись пошуком інформації, що підтверджує лише їхні переконання.

«Інформаційна бульбашка» (або «ефект ехокамери», або «бульбашка-фільтр») – це ситуація, коли алгоритми соцмереж (і самі користувачі) формують навколо потік схожого контенту. Людина наче опиняється у цифровому коконі, який ізолює від іншої реальності.

Таке явище виникає тому, що штучний інтелект у соціальних мережах прагне сепарувати користувачам найцікавіший для них контент: поставив уподобайку – алгоритм показує ще більше такого контенту, відписався від сторінки з іншим (відмінним від решти сторінок) поглядом – всемережжя показує більше «одноманітних» профілів, підписався на інфлюенсерів з однієї «тусовки» – знову той самий наратив. Так користувач опиняється у пастці алгоритмів і потрапляє в «інформаційну бульбашку».

Дослідники встановили, що на формування «соціальної бульбашки» особливо впливають відчуття тиску, коли погоджуємося з панівною думкою (соціальний конформізм), частота взаємодії з різними поглядами, розмір соціальної мережі, частота дискутування.

На основі аналізу алгоритмів соціальних мереж та поведінки їхніх користувачів фахівці виявили комбінації факторів, які пояснюють, чому молодь залишається в «ехокамері».

По-перше, тенденція до конформності суттєво впливає на поведінку молоді у соціальних мережах. Схильність шукати підтвердження та погоджуватися з наративами однодумців допомагає «соціальним бульбашкам» утворюватися. По-друге, рідко взаємодіючи з іншими думками, користувачі втрачають здатність кидати виклик своїм поглядам, а це формує або підтримує «ехокамери».

Щоб не потрапити в пастку соціальної бульбашки, дослідники радять молоді вдаватися до аналізу різних, зокрема й протилежних, думок, покращувати навички критичного мислення.

«Бульбашка» – це, звісно ж, не вирок. Це лишень ще один виклик нашій медіаграмотності. Що ширше дивитимемося на світ – то краще розумітимемо. І його, і самих себе.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Powered by WordPress | Designed by: seo service | Thanks to seo company, web designers and internet marketing company