З народним артистом України кінорежисером Борисом Савченком домовилися зустрітися у самому середмісті столиці – у сквері біля Золотих Воріт. Ось він іде. Стрункий, шляхетна постава, гострий погляд, з-під сивого чуба. Коли дивишся на розкішну срібну шевелюру та опасисту бороду, складається враження, що це невдала робота гримера-початківця – так вони дисонують з його молодцюватою постаттю та блиском в очах. Не віриться, що Борис Іванович на порозі ювілейного 80-річчя.
Наша розмова з обговорення сьогодення якось непомітно перейшла в режим спогадів.
З ДОСЬЄ «ГРІНЧЕНКО-ІНФОРМ»:
Савченко Борис Іванович – український кінорежисер, актор, педагог, громадський діяч. Народився 10 квітня 1939 року на Одещині. Закінчив Одеське театрально-художнє училище, акторський факультет Всесоюзного державного інституту кінематографії (ВДІК) (майстерня Сергія Герасимова). Навчався на режисерському факультеті Київського державного інституту театрального мистецтва ім. І. К. Карпенка-Карого (майстерня Артура Войтецького).
Як режисер зняв 9 ігрових та 5 документальних фільмів, в т.ч.: «Пам’ять землі»,
«Мужність», «Ще до війни», «Легенда про безсмертя», «Меланхолійний вальс», «Для
домашнього вогнища», «Під чужим ім’ям». Як артист створив колоритні театральні
та кінообрази. Зокрема у фільмах: «Камінний хрест» (Микола), «Гвинтівки Терези
Карар» (Педро), «Скарби Республіки» (Вася Свєшніков), «Їх знали тільки в
обличчя» (Альфо), «Трембіта» (Олексій Сомов), «Зайвий хліб» (Ілько), «В цьому
пекельному місті» (Сенька)…
У Київському національному університеті театру,
кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого творча майстерня доцента
кафедри кінорежисури та кінодраматургії Бориса
Савченка провела вже п’ять випусків.
У 2005–2009 рр. очолював Національну спілку
кінематографістів України. Лауреат міжнародних та національних кінофестивалів.
– Я потрапив до Москви, коли після смерті Сталіна
був час великих сподівань, потужний рух змінити на краще країну, весь світ, – поринає
у спогади Борис Іванович. – Функціонери тоді були розгублені. Та й взагалі,
складалося враження, що за межами Москви вся величезна країна затаїлася, бо
ніхто не уявляв, чого чекати після розвінчання культу особи Сталіна: справді
будуть послаблення чи «гайки затиснуть» іще сильніше?..
– А в Москві?
– Навпаки! Інтелігенція, в основному творча, підвела
голову, збивалась в групи, протестуючи проти намагань завадити хрущовській
«відлизі», заступалася за молодих, але й задерикуватих поетів, якими були Євген
Євтушенко, Андрій Вознесенський, Роберт Рождественський, Белла Ахмадуліна. З Белою
мене познайомив Віль Ліпатов (я з ним товаришував). Вони були старші, але
спілкувалися «на ти». Тоді так було прийнято. Вони й поважному Арсенію Олександровичу
Тарковському, батькові Андрія, казали «ти». Так узагалі прийнято у
кінематографічному середовищі. Бо на знімальному майданчику доки вимовиш усі ці
імена та по-батькові, багато часу спливе – не встигнеш нічого толком зробити.
Потужним і нічим не замінним джерелом знань про культуру, людину, суспільство
стало для мене студентське середовище тогочасного ВДІКу. Це ж уявити тільки:
Андрій Тарковський, Андрон Кончаловський, Андрій Смірнов, Василь Шукшин, Борис Яшин, Еміль
Лотяну – старшокурсники, а за ними на п’яти наступали молодші – Микола
Губенко, Леонід Осика, Ельйор Ішмухамедов, Міхеіл Кобахідзе, Віктор
Мережко, Едуард Володарський, Станіслав Говорухін – нескінченна галерея
майбутніх лауреатів міжнародних фестивалів, законодавців моди в кіно, суспільної
думки і моралі! То був винятковий час!
– Час свободи?
– Скоріше, передчуття прийдешньої свободи, і ще
відкриття для себе невідомого світу, ще донедавна забороненого. У Будинку кіно
можна було переглядати незвичні для твого сприйняття та й попервах малозрозумілі
європейські фільми з «їхнього життя» – Луїса Бунюеля, Жан-Люка Годара, Інгмара Бергмана, Мікеланджело Антоніоні.
І, звичайно ж, Федеріко Фелліні! Пам’ятаю, у 1963 році, коли проходив ІІІ
Московський міжнародний кінофестиваль, в Москву з’їхались всі відомі
кінематографісти. Здебільшого – комуністи з Італії, Франції і країн, як тоді
казали, «народної демократії». Тоді вже минув апогей успіху неореалізму і митці
були розгублені: правдою вже «обкормили» глядача, а що далі? З дня у день показували
фільми, а після переглядів починалися дискусії, котрі переходили у справжні
словесні «драчки». Потім приїхав Фелліні, коли вже знав, що його фільм «Вісім з
половиною» має отримати гран-прі. Голова журі Григорій Чухрай наполіг на цьому.
Натомість у ЦК КПРС вимагали дати головний приз радянському фільму
«Знакомьтесь, Балуев». А в журі – майже всі представники країн «народної
демократії», і вони були обережними.
– Тож фронтовик Григорій Чухрай викликав «вогонь
на себе». Чи пішов «на таран»?
– Григорій Наумович Чухрай вистояв, поїхав в ЦК і
жорстко сказав: «Нет»! Всі принишкли: як же далі, що робити? Суцільна
розгубленість, вийшов, виступив голова Держкіно, потім ще хтось, а вони в
президії сидять – 40 людей, всі поважні гості… І раптом свистом зустріли виступ
одного кінокритика, вже не пам’ятаю кого саме… Дивимося: що це буде – в
президії свистять. І тут виходить Сергій Аполлінарійович Герасимов, сідає скраю
президії і починає виважено говорити. Фахово, з використанням
марксистсько-ленінської термінології: мовляв, виходить так, що вони, журі,
будуть окремо, а глядачі, народ – думають інакше. Народ сподівається, чекає від
них нового, свіжого незаангажованого погляду, а вони… І всі зрозуміли правоту
його слова. Потім всі ці іноземні гості теребили його ще години чотири у
кулуарах, слухали, дискутували. Світлою і розумною людиною був Сергій
Герасимов.
– Ви тоді вже вчилися у нього… А як взагалі
потрапили до майстерні Герасимова?
– Мене порекомендував мій друг. Дзвонить асистент
курсу Герасимова, каже:
– Приезжай, Сергей Аполлинариевич хочет тебя прослушать.
Приїхав, приходжу, Герасимов глянув на мене,
каже:
– Здоров, казак. Ты что,
ещё и играть умеешь?
Я почав читати, він відвернувся, слухав.
– Ну что, я согласен с моими коллегами. Почему ты не пришёл на первый
курс, я б тебя взял, мы б уже два года работали.
Так я з Києва перевівся до ВДІКу, потрапив до
кращого педагога і про це ніколи не жалкував. Ректор інституту Іван Іванович
Чабаненко у характеристиці написав: «Київський інститут Карпенка-Карого відряджає
на навчання до ВДІК як стажера Савченка Б. І. – для майбутнього викладання на кінофакультеті».
– Яким педагогом був Сергій Герасимов?
– Прекрасним. Завжди спонукав, щоб людина думала,
сама вникала в те, що їй треба робити, яким шляхом іти і якого результату має
досягти.
– З Вами вчилися іноземці?
– Так. Оптиміст, французький ефіоп Мішель Папатакіс, стриманий та
заглиблений в думи грек Костас Далідас, запнутий на всі ґудзики
поляк-містифікатор Даніель Бардзіловський, учень самого Бертольда Брехта –
німець Зігфрід Кюн (який поставив у ВДІКу – і це вперше в СРСР! – брехтівську
«Кар’єру Артура Уї»), біженець з Ірану Теймур Зейналпур, американський комуніст
Джон Альханоут, гвінеєць Коста Діань…
А мій друг, Магнус Йонссон?! Онук ісландського
рибного мільйонера, вже в гімназійні роки самотужки вивчив російську, а опісля
викладав її в Рейк’явікському університеті. Головний редактор сатиричного
журналу комуністів Ісландії, він у свої 23 роки написав 9 п’єс (одну з них у
Стокгольмському Королівському театрі ставив сам Інгмар Бергманн!). А у двадцять
чотири здобув першу премію за документальне кіно на ІІ Московському
міжнародному кінофестивалі, випередивши в цьому змаганні свого майбутнього
вчителя – всесвітньо відомого радянського кінодокументаліста Романа Кармена!
Був комуністом, але завжди лаяв нас: «Сталинисты! Вы не расстались с культом
личности!».
– Кшиштоф Зануссі вчився з Вами?
– Ні, він з іншої школи. Ми познайомилисья з ним на фестивалях. Згодом у
нього практикувалися двоє моїх студентів, яких він дуже хвалив і добре про них
відгукувався. Він така людина, що не буде ніколи лицемірити, він ніколи ні від
кого не залежав.
– Якою була роль Тамари Макарової у знаменитому
творчо-викладацькому дуеті з Сергієм Герасимовим?
– Тамара Федорівна тільки акторську майстерність вела, в інше не втручалася.
Герасимов приходив два чи три рази на семестр, в нього було сім педагогів, кожен
з яких мав по два-три студенти, і так працювали. Упродовж семестру було три дні
показу. Герасимов спочатку запитував в кожного думку про показане, а потім
робив резюме. Надзвичайного розуму людина. Він був членом редколегій дев’яти
журналів, серед яких – «Театр», «Іноземна
література»… Авторитет, з яким рахувалися всі. І водночас – дуже гнучкий,
дипломат.
– Як народжувалася Ваша книжка «Підводячи риску»? Бо багато хто про це думає, але так і не наважується…
– В мене було п’ять
майстерень, це вже шоста. Кіно не реформоване, воно не працює природнім чином,
його треба реформувати повністю! Я подумав: що ж я нажив? Так, є в мене студенти,
вдячні, добрі слова чую про себе на кафедрі. Я коли розповідаю комусь про те,
як я вчився, де вчився, починаю сперечатись на професійні теми, – помічаю: люди
пасують. Бо в мене є не тільки те, що я взяв звідти, що я запам’ятав, а й те,
що я відчув, і це найголовніше. Спочатку просто читав лекції. В мене був
яскравий приклад: великий вплив на моє формування мала особистість професора
Сергія Комарова – великого знавця зарубіжного кіно, особливо – американського.
Сергій Васильович тривалий час очолював Держкомісію із закупівлі зарубіжних
фільмів, тому роками проживав у Лос-Анджелесі, був особисто знайомий з багатьма
видатними американськими кінематографістами. Це під його орудою створено
Держкінофонд СРСР! Беззаперечно, це – його заслуга! До того часу фільми губилися
чи десь валялись, а він їх зібрав в одне місце. У величезне фільмосховище в
Білих Стовпах.
– Чи справді Ви цією книжкою підбиваєте риску?
– Хотілося, щоб у
людей, молоді, котра читатиме мою працю, розкривався світогляд в царині
культури. Бо це найважливіше в житті людини – і характер, і поведінка, і духовна спадкоємність…
Це не просто попоїсти і проголосувати. Намагався написати так, щоб не
зациклюватися на персоні автора, щоб автор нічого не диктував. Щоб книгу
розгортали, читали, робили власні висновки. Мене просять, щоб я написав
мемуари, бо в мене було стільки чудових людей, фантастичних незабутніх
зустрічей, дивовижних ситуацій, пов’язаних з професією. Я пишу про те, що
відчуваю, чого хочу. Ми якось не так живемо, не так розмовляємо, не до того
кличемо людей, свій народ, свого глядача…
Залишити відповідь