13 жовтня 2023 року «Let’s do it, Ukraine», найбільший екологічний рух в Україні, запустив разом з АТ «Укрзалізниця» і молодіжною радою Профспілки залізничників і транспортних будівельників України інформаційно-просвітницьку кампанію «Екосвідомі разом!». Щоб «підвищити обізнаність громадян у питаннях культури чистоти, правильного поводження з відходами та дбайливого ставлення до навколишнього середовища». Задля цього у вагонах «Укрзалізниці» розмістили інформаційні матеріали з порадами і закликом купувати електронні квитків замість паперових, з покликанням на екофільми та екокнижки, з мапами пунктів приймання вторинної сировини тощо. Ці матеріали можна зустріти там і досі. А на сайті акціонерного товариства можете вичитати про те, що його корпоративна екологічна політика покликана оберігати довкілля відповідно до статті 11-ї Закону України «Про залізничний транспорт». Та чи так це насправді?
А насправді маємо не один сумний приклад екологічних інцидентів, призвідцем яких стала «Укрзалізниця». Так, 16 липня 2007 року в тодішньому Буському районі Львівщини, на перегоні Красне-Ожидів зійшли з колії та перекинулися 15 цистерн з жовтим фосфором товарного потяга «№2005. Через витік фосфору з однієї цистерни самоспалахнуло ще 6 цистерн. Тоді із симптомами отруєння госпіталізували 152 особи, зокрема 27-ро дітей. А проте винних у катастрофі так і не знайшли. Зі слів Юрія Гершота, тодішнього директора департаменту безпеки Мінтрансу України, «фосфорний» потяг було сформовано за всіма вимогами і нормами. Втім, директор ТОВ «Казфосфат» Кайрат Шотбаков уточнив: термін експлуатації цистерн з фосфором, які загорілися, вичерпувався вже в грудні того ж таки року. 2 з 15-ти цистерн, що перекинулися, – 1978 року, решта – 1984 року випуску. За словами Шотбакова, термін експлуатації цистерн – 24 роки, але «Казфосфат» мав офіційний дозвіл від української фірми про продовження терміну експлуатації ще на 5 років. Схоже на те, що українська сторона знехтувала правилами експлуатації щонайменше 2-х з 15-ти цистерн. Полтавський експерт з 30-річним досвідом експлуатації потягів Борис Савченко прокоментував ситуацію так:
– По-перше, причиною аварії могла стати несправність колій чи вагонів. Після пробігу певної кількості кілометрів кожен вагон має пройти плановий огляд, чим часто нехтують у нас на залізниці. По-друге, є таке поняття як «втома металу». Українські перевізники вважають, що вони розумніші за всіх, бо продовжують термін експлуатації і наживаються на цьому. А потім, коли щось стається, розводять руками і винних нема!
Ще одне екологічне фіаско «Укрзалізниці» оприлюднили 26 жовтня 2021 року на засіданні Міжфракційного депутатського об’єднання Верховної Ради «За техногенну та екологічну безпеку в паливно-енергетичному комплексі, залізничному і трубопровідному транспорті України». Голова об’єднання народний депутат Сергій Шахов зазначив, що в «Укрзалізниці» було створено Департамент екологічної і техногенної безпеки та виділено необхідні кошти задля вирішення екологічних питань. Але з невідомих причин гроші освоюються тільки на 15-20%. А тому не вирішуються актуальні питання рекультивації забруднених нафтою земель та екологічного аудиту.
А тимчасом «Укрзалізниця» знову втрапила в екологічний скандал. За повідомленнями видання «Екополітика», 4 липня 2023 року у Києві суд стягнув з регіональної філії «Південно-західної залізниці» 10,2 мільйона гривень за засмічення земельної ділянки площею 374,65 кв. м. Йдеться про частину території локомотивного депо Дарниця, яку засмітили відпрацьованим щебенем, відходом процесу виробництва колії.
Залізничний транспорт вважають одним з найекологічніших у світі. Ми, схоже, серед сумних винятків. Так, багато лиха українському довкіллю принесла нинішня руйнівна війна. Але будьмо чесні із собою: нашу природу вбиває і чиновницька байдужість, і непрофесіоналізм, і страшний демон наживи.
Залишити відповідь