Кому віримо

В умовах війни довіра до українських медіа змінюється. Більшість віддає перевагу перегляду новин в інтернеті, соціальних мережах, аудиторія споживачів теле- і радіоновин потроху маліє. А проте у масі люди все частіше ведуться на маніпуляцію чи дезінформацію – надто підступними стають вірусні фейки. Українців турбують питання: кому довіряти? Які соціальні мережі використовувати, щоб отримувати незаангажовану, правдиву інформацію? Як перевіряти чистоту інформаційних джерел?

Щорічне опитування  «USAID  Internews» про медіаспоживання дозволяє краще зрозуміти звички українців у царині отримання новин. Дослідження у 4 етапи пояснює ставлення нашого суспільства до рідних медіа. Чи здатні українці відрізнити дезінформацію, маніпуляцію від правди? Цього року 83% респондентів повідомили, що знають про існування неправдивих матеріалів, 72% вважають, що спроможні їх розрізнити. 47% опитаних називають дезінформацію критичною проблемою. За словами директорки «Internews Network» Джилліан МакКормак, фактична здатність українців розпізнавати дезінформацію не змінилася порівняно з попередніми трьома роками: 75% опитаних правильно відповіли на одне або більше з трьох запитань стосовно розпізнавання дезінформації.

Втім масовість тих, хто піддається маніпулятивному впливу, не додає оптимізму. «Порівняно з минулим роком, більша кількість українців була схильна вірити наративам, які посилювалися росією з метою підірвати моральний дух в Україні, – наголосила експертка. –  Хоча понад третину українців сказали, що знають про такі сервіси фактчекінгу, як «StopFake», «Детектор медіа», «Без брехні» та «По той бік новин». Тобто українці не завжди перевіряють матеріали на достовірність. І це вкрай тривожний сигнал, адже медіасфера дедалі насиченіша «інформаційним брудом». Як зауважила заступниця директорки «Internews Network» Оксана Майдан, вперше з початку повномасштабного вторгнення рівень довіри до медіа опустився нижче 50% , до 47%.

Цього року 84% респондентів назвали основним джерелом новин соціальні мережі. При цьому виключно з них черпали інформацію про події в Україні і світі майже 40% опитаних. Чи не кожен третій дізнавався новини із інтернет-сайтів та телебачення. Радіо та пресу фактично не вважають значущим джерелом новин. Швидкість поширення інформації в соціальних мережах дає можливість викликати довіру в аудиторії. Люди готові більше довіряти новинам з телеграм-каналів, ніж з телебачення. Попри російське походження та пов’язану із цим низку загроз для безпеки України застосунок «Telegram» продовжує залишатися основною соціальною мережею для спілкування та споживання новин та значно перевищує показники інших соціальних мереж. Ба більше, значна кількість опитаних не погоджується з недавньою ініціативою влади блокувати цей застосунок. Вважаючи, що краще було б, якби їх навчили безпеки користування цією мережею.

У контексті споживання новин стала популярнішою серед українців платформа «YouTube». Тим часом, судячи з результатів опитування, Viber та Instagram втрачають новинну привабливість.

Що ж до надійних джерел інформації – для переважної кількості опитаних це передовсім родина та друзі. Серед органів державної влади люди найбільше довіряють Генеральному штабу Збройних сил України та Міністерству оборони. Значно знизився рівень довіри до офісу Президента, уряду та місцевих органів влади як джерел інформації.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Powered by WordPress | Designed by: seo service | Thanks to seo company, web designers and internet marketing company