В інтернеті раз у раз вигулькують відео, які вчать запам’ятовувати значний масив інформації. В одному із них дівчинка радить запам’ятати і… забути завчене на п’ять годин. Наголошує: саме на 5 годин. Потім повернутися до інформації – просто перечитати або повторити. Мовляв, не розуміє, як це працює, але гарантує результат…
Насправді, цей спосіб «працює» дещо інакше, і години тут ні до чого. Є термін «крива забування Еббінгауса». Графік, який розробив німецький психолог Герман Еббінгаус, показує процес забування людиною інформації впродовж певного часу. Вчений експериментував методом самодіагностики. Запам’ятовував безглузді склади з двох приголосних та голосної між ними. Наприклад: вод, гіс, лоч. Вивчав однакову кількість складів, а після паузи намагався їх правильно відтворити так, щоб можна було описати форму кривої забування. Робив це у різні проміжки часу – від 21-ї хвилини до 31-го дня. Деякі склади забувались.
З графіка за кривою видно, що через перші двадцять хвилин у пам’яті залишається до 60 % завченого. Через годину – тільки 45 %, а наступного дня — 34 %. Після шестиденної перерви в пам’яті залишається до 23 %, і лише 15 % того, що було вивчено, міцно зберігається.
З цього експерименту зрозуміло: аби запам’ятати інформацію, її слід повторювати. Чому? Згадаймо нашу нервову систему, яка включає головний та спинний мозок. Сигнали між клітинами передаються через синапси – спеціалізовані контакти між нейронами (клітини нервової системи) та іншими клітинами. Коли людина повторює, у синапсі формується більша кількість зв’язків. Саме синапс відповідає за запам’ятовування інформації. Тому чим частіше ми повторюємо, тим краще запам’ятовуємо.
Тепер зрозуміло, чому необхідно повторити інформацію того ж таки дня, коли її вчив? І не обов’язково зробити це саме за 5 годин. Наш мозок працює інакше, йому не важливо, коли повторювати. Важливо – повторювати. Весь секрет у періодичності. Можна обрати будь-який інший зручний проміжок часу. Звісно, не з інтервалом пів години, але якщо нема іншої можливості, то й так буде результат. Але для результативного засвоєння інформації ідеальна модель: вивчив сьогодні – повторив завтра. І повторювати завчене через день, тиждень. «Repetitio est mater studiorum», «Повторення – матір навчання», – писали мудрі латиняни. Автори відео, про яке згадувала, просто «погралися» з нашою пам’яттю: саме цифру 5 легко запам’ятати. Особливо, якщо повторювати кілька разів у коротенькому відео.
Залишити відповідь