У столичному «Мистецькому арсеналі» – український футуризм. «Мистецтво майбутнього», започатковане понад століття тому, що заперечувало спадкоємність, розривало зв‘язки з традицією.
Експозиційний проєкт «Футуромарення» якраз і простежує той шлях українського футуризму у часово-просторовому вимірі: мистецька Одеса початку 1910-х, ідеї «нового мистецтва» у творчості митців Києва, Херсона, Миколаєва, закріплення його домінуючих позицій у столичному Харкові 20-х років минулого століття, енергією й талантом Михайля Семенка.
Якщо «отець» футуризму Філіппо Томмазо Марінетті підпалював полиці бібліотек і затоплював музеї в Італії, то «батько» українського футуризму – Михайль Семеннко підпалював «Кобзар», бо не сприймав «іконізації» образу Тараса Шевченка, інших корифеїв минулого. Маніфестував: «де є культ, там немає мистецтва». Експериментував із зображеннями, текстами, гуртував навколо себе людей, провокував, епатував… За його задумом, футуризм мав провести деструкцію усього, що було до цього, щоб спонтанно творити нове.
Так само не сприймали «ікон» художнього мистецтва брати Бурлюки. У «Футуромаренні» представлено не лише їхні мистецькі творіння – тут ціла галерея чудових світлин. Володимир і Давид Бурлюки були епатажними зірками свого часу, входили до різних мистецьких об’єднань і мали велику притягальну силу в тогочасному творчому колі. Дивно, але, розглядаючи їхні фотознімки на виставці, теж відчувала цю силу. Бурлюки не боялися експериментувати з фактурою, кольором – і цим «дали ляпаса суспільному мистецтву», як проголошували в своїх маніфестах. «Футуромарення» – унікальна можливість переконатись у цьому наживо.
Досліджуючи архіви та фонди українських музеїв, куратори проєкту Вікторія Величко та Ігор Оксаметний виношували його понад два роки. Виставка – це майже пів тисячі експонатів, розташованих на площі 4 тисячі квадратних метрів. Мистецькі й історичні набутки з 19-ти державних інституцій культури (музеїв, архівів, бібліотек, дослідницьких центрів) та 8-ми приватних колекцій Окрім полотен і світлин – архівні документи, ігрові та хронікальні кінострічки.
«Мистецький арсенал» уже встиг засвідчити в новітній історії чимало значущих подій. До них, безумно, долучиться «Футуромарення» – яскравий вибух провокативності, епатажу, радикальності, авангардизму. Бо таким він і є – український футуризм.
Залишити відповідь