У столичному «Мистецькому арсеналі» – український футуризм. «Мистецтво майбутнього», започатковане понад століття тому, що заперечувало спадкоємність, розривало зв‘язки з традицією.
Експозиційний проєкт «Футуромарення» якраз і простежує той шлях українського футуризму у часово-просторовому вимірі: мистецька Одеса початку 1910-х, ідеї «нового мистецтва» у творчості митців Києва, Херсона, Миколаєва, закріплення його домінуючих позицій у столичному Харкові 20-х років минулого століття, енергією й талантом Михайля Семенка.
Якщо «отець» футуризму Філіппо Томмазо Марінетті підпалював полиці бібліотек і затоплював музеї в Італії, то «батько» українського футуризму – Михайль Семеннко підпалював «Кобзар», бо не сприймав «іконізації» образу Тараса Шевченка, інших корифеїв минулого. Маніфестував: «де є культ, там немає мистецтва». Експериментував із зображеннями, текстами, гуртував навколо себе людей, провокував, епатував… За його задумом, футуризм мав провести деструкцію усього, що було до цього, щоб спонтанно творити нове.
![](http://grinchenko-inform.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2021/11/gi0914-1.png)
Так само не сприймали «ікон» художнього мистецтва брати Бурлюки. У «Футуромаренні» представлено не лише їхні мистецькі творіння – тут ціла галерея чудових світлин. Володимир і Давид Бурлюки були епатажними зірками свого часу, входили до різних мистецьких об’єднань і мали велику притягальну силу в тогочасному творчому колі. Дивно, але, розглядаючи їхні фотознімки на виставці, теж відчувала цю силу. Бурлюки не боялися експериментувати з фактурою, кольором – і цим «дали ляпаса суспільному мистецтву», як проголошували в своїх маніфестах. «Футуромарення» – унікальна можливість переконатись у цьому наживо.
![](http://grinchenko-inform.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2021/11/gi0914-2.png)
Досліджуючи архіви та фонди українських музеїв, куратори проєкту Вікторія Величко та Ігор Оксаметний виношували його понад два роки. Виставка – це майже пів тисячі експонатів, розташованих на площі 4 тисячі квадратних метрів. Мистецькі й історичні набутки з 19-ти державних інституцій культури (музеїв, архівів, бібліотек, дослідницьких центрів) та 8-ми приватних колекцій Окрім полотен і світлин – архівні документи, ігрові та хронікальні кінострічки.
«Мистецький арсенал» уже встиг засвідчити в новітній історії чимало значущих подій. До них, безумно, долучиться «Футуромарення» – яскравий вибух провокативності, епатажу, радикальності, авангардизму. Бо таким він і є – український футуризм.
![](http://grinchenko-inform.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2021/11/gi0914-3.png)
Залишити відповідь