ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС: БЕЗ ШТРАФІВ НЕ ОБІЙТИСЯ?

Новий навчальний рік мають розпочати у відкритому режимі. Принаймні у школах. Про це нас запевняє Міністерство охорони здоров’я України. Діти скучили за вчителями, вчителі – за учнями. Ніщо не замінить живого спілкування, це зрозуміло. Можливо саме активізація навчального процесу сприятиме ухваленню важливого законопроєкту, який майже три роки чекає на розгляд у Верховній Раді України.

Проєкт називається «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення захисту педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників». Мета закону – зробити ефективнішою співпрацю в ланцюжку «вчитель-учні-батьки». Адже очевидно: тільки в єдності цих трьох складових можна сподіватися на підвищення якості знань. Цьогорічне ЗНО продемонструвало жахливі цифри: близько 15 відсотків випускників фактично провалили іспити з історії, плачевна ситуація й зі знанням рідної мови.

Перш ніж шукати винних, варто задуматися, чи вповні знають батьки і вчителі свої права та обов’язки, чи дотримуються їх. Експерт в освітній галузі Віктор Громовий запропонував нагадати батькам про їхні обов’язки й розмістити витяг із Закону «Про освіту» при вході до всіх навчальних закладів. Цей своєрідний агітаційний листок мав би акцентувати увагу батьків на таких законодавчих нормах: «…Виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля; сприяти виконанню дитиною освітньої програми та досягненню дитиною передбачених нею результатів навчання; поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу; дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя; формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану; настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства; формувати у дітей усвідомлення необхідності додержуватися Конституції та законів України, захищати суверенітет і територіальну цілісність України виховувати у дитини повагу до державної мови та державних символів України».

Проєкт змін до освітянського закону, про який ідеться, передбачає також і законодавчий захист педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників від погроз, образ, переслідування, фізичного насильства. Пропонується внести зміни до ч. 1 ст. 54 та ч. 1 ст. 57 Закону України «Про освіту» – передбачити додаткові гарантії поваги до особистості, честі та гідності, справедливого й шанобливого ставлення учасників освітнього процесу та інших осіб до педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників.

Також пропонується доповнити Кодекс України про адміністративні правопорушення новими статтями, які передбачали б адміністративну відповідальність за вчинення образи, тобто умисного приниження честі й гідності особи, вираженого в непристойній формі, переслідування, психічного чи фізичного насильства, а також і за погрози його застосування до педагогічного, науково-педагогічного або наукового працівника та передбачити покарання у вигляді накладення штрафу у розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Змінами до іншої статті передбачено адміністративну відповідальність за розпивання у закладах освіти алкогольних, слабоалкогольних напоїв або вживання наркотичних засобів, психотропних речовин чи їхніх аналогів та передбачити покарання у вигляді накладення штрафу у розмірі шестисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Зміни, які пропонується зробити нормами законодавства про освіту, ще років десять-двадцять тому викликали б, напевне, подив, адже рівень поваги до вчителя тоді був надто високий, а ті поодинокі конфліктні випадки, які траплялися, засуджувалися, передовсім, самими учнями. Нині ситуація змінилася. І, схоже, без адміністративного втручання вже не обійтися. На жаль.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Powered by WordPress | Designed by: seo service | Thanks to seo company, web designers and internet marketing company