Протипандемійні заборони та обмеження добряче насолили підприємцям. Підраховують збитки і власники готельно-ресторанного бізнесу. Готельєри змушені скорочувати витрати, припиняти роботу, шукати нові можливості. Цілковите відновлення цього сектору може зайняти не один рік. Асоціація готелів та курортів (UHRA) прозвітувала про стан туризму в Україні на онлайн-зустрічі, організованій Державним агенством розвитку туризму.
Як повідомив керівник напряму міжнародних відносин UHRA Іван Лунь, асоціація разом з компанією «Horwath HTL» провела спеціальне опитування, щоб детально і всебічно дослідити стан справ у галузі, її проблематику в умовах пандемії. Ініціатори запросили взяти участь в опитуванні власників та адміністрації 500 готелів. Відгукнулося 122, переважно «тризіркові». Причому дві третини – з великих міст, обласних центрів, а решта – із заміських локацій.
93% готелів підтвердили загальний спад минулорічної виручки порівняно з 2019 роком: на 40 – 60 відсотків і навіть більше. Водночас 3% готелів за час пандемії нічого не втратили, а 4% навіть приросли виручкою.
Звісно ж, в готелях запровадили жорсткі санітарно-епідеміологічні заходи, наголосив Іван Лунь. Принаймні ті, хто брав участь в опитуванні, запевнили, що зробиди багато, аби зменшити офлайн-контакт між людьми. 66% готелів оптимізували свої витрати, скоротивши штат, знизили ціни на свої послуги. Приблизно стільки ж удосконалили свої сервіси. 27% ввели альтернативні послуги на кшталт коворкінгів чи здавання номерів під офіси.
Лише 22% готелів зберегли свій персонал. 3% готелів наймали людей додатково. А решта респондентів чесно зізналася: були змушені звільняти своїх працівників.
Більшість опитаних власників та керівників готелів сподівються на краще: майже 60% роблять ставки на 2022 рік, а 23% очікують покращення вже цього року. Зрештою, як зауважив Іван Лунь, вони не мають альтернативи: мусять пережити пандемійну кризу та вийти з неї сильнішими. 70% респондентів запевнили: попри обмеження працюватимуть у звичному режимі. Ще 20% будуть працювати в обмеженому форматі, проте 7% не бачать сенсу залишатися відкритими, а 2% вже виставили своє майно на продаж.
Іван Лунь підсумував: хоча економічні збитки 2020 року ще рахуватимуть, українські готельєри починають новий рік з оптимізмом. Майже усі готелі, які працюють, оптимізували свої витрати, а це вже добрий старт для відновлення.
«Ми розуміємо, що нинішній попит є нижчим і втрати ринку суттєві, – зауважує голова Державного агенства розвитку туризму України Мар’яна Олеськів. – Якщо у світі збитки галузі туризму сягають 800 млрд доларів, то в Україні, за нашими підрахунками, це близько 60 млрд гривень.
Очільниця відомства покладає великі сподівання на гранти інституційної підтримки. Але її турбує викривлена картина стану справ у галузі. «Подаючи дані у звітах грантів, деякі туроператори повідомляли, що приймали мізерну кількість туристів. Неможливо було скласти нормальну статистику, нормальних даних практично не було», – поремствувала пані Олеськів.
І пообіцяла значну частину фінансування вкласти саме у створення єдиного туристичного реєстру, щоб оперативно отримувати реальну статистику. А агенство сподівається відновити туристичну сферу вже до кінця цього літа.
Залишити відповідь