«Изучай меня по картам, изучай меня по звездам», – просить у своєму хіті співачка Наталія Ветлицька . Вивчати жінку за такими першоджерелами, напевне, можна, але навряд, щоб це вилилося у захоплюючі одкровення чи яскраві журналістські деталі. Та й вдаватися задля цього до фахового прийому «журналіст змінює професію» – теж затія невдячна. Потрібні знання з геодезії, топографії, астрономії… А що, як раптом практичне заняття з отого «вивчай…»?
Тому скористаємося простішим способом заглиблення у те, «чого хоче жінка», – погортаємо свіжі примірники популярних жіночих журналів.
«Cosmopolitan»
Редактори лютневого числа цього видання вибрали ключові теми: «Секс», «Краса» і «Гроші». Більшість матеріалів обговорюють інтимне: радять, як дібрати білизну, спокусити чоловіка, як домінувати над ним чи навпаки, зіграти роль покірної коханки. Навіть, даруйте, як займатися сексом у критичні дні. А ще розповідають про найпопулярніші секс-іграшки. Після перегляду журналу здається, що жінки думають лише про одне…
Творці журналу присвятили це число Дню закоханих. Мабуть, тому такі акценти. Щоправда, на 85-ій сторінці знаходжу статистику, яка змушує обережніше ставитися до попередніх матеріалів: щороку 50 тисяч людей помирають саме від надмірних любощів!
Пірнаю в різні інтернет-ресурси, щоб з’ясувати: на якому ж місці секс у житті жінки? Мобільний додаток Glow, наприклад, відстежував у жінок, що погодилися на експеримент, інтимний настрій та частоту стосунків із чоловіками. Майже третина опитаних заявила, що скоріше відмовиться від сексу, ніж від свого смартфону.
«Краса» посідає друге місце у тематичній палітрі видання. Але й тут не обійшлося без «головнішого»… Матеріали про новинки сезону, поради, як зробити легкий секс-мейкап (макіяж) для побачення, як підібрати правильний look (вигляд). А ще б’юті-секрети від моделей.
Найменше у номері матеріалів про кар’єру, успіхи у бізнесі, звичайне життя жінок. Про економіку та фінанси – лише одна публікація «Биткоин не разменяете?» По щирості, примітивненька, наче автор ставить під сумнів жіночий інтелект. Цитую: «Представим твои записи так: «Одолжила Кате 100 гривен», «Купила сумочку на ОLХ за 300 гривен», «Катя вернула 100 гривен». Каждое действие ты кодируешь с помощью кода… Если вы с Катей встретитесь в кафе, ты выйдешь в туалет, а она найдет в твоей сумке дневничок со списком и решит вычеркнуть пункт «Одолжила Кате 100 гривен», у нее ничего не получится. Для того, чтобы сохранить систему, ей придется поменять и все другие пункты. Времени на это не хватит, даже если вместо кафе вы пришли в «Макдональдс» и застряли в километровой очереди в женскую комнату».
Тим, хто пише для жінок, які, начебто, залишилися у минулому тисячолітті, нагадаємо: жінки за рівнем IQ наздоганяють чоловіків. Принаймні, за останні сто років – точно. Ба більше: новозеландський професор і філософ Джеймс Флінн, провівши низку досліджень, встановив, що коефіцієнт інтелекту у жінок вищий, ніж у чоловіків. Добре, що журналісти «Cosmopolitan» попри їхню невисоку оцінку розумових здібностей кращої половини людства, зважилися для нас зробили хоча б огляд книжок і фільмів.
А ось яким, за версією журналу, нам уявляється мовний образ сучасної жінки: жінка-спокусниця (43%), жінка-модель (40%), жінка-кар’єристка (7%), жінка-мати (5%), жінка-дружина (5%). Зверніть увагу: на матір та дружину лишилося лише по п’ять відсотків. А чого ж: після такого журнального феєрверку із секс-публікацій, це ще й зависокий показник…
Героїнями журнальних публікацій стали жінки переважно творчих професій: акторки Хейлі Стейнфілд і Марина Бородіна, моделі Адріана Ліма і Бланка Падилья, співачка Таїсія Кудеко, блогерка Анна Федяєва, фотографиня Аліна Колот, дизайнерка Марія Маселій.
Щодо візуального наповнення цього числа журналу, то найбільше тут фото косметики і одягу, а найменше – автомобілів та страв.
Зведений образ сучасної жінки лютневий «Cosmopolitan» вимальовує таким: особа творчої професії, яку цікавить переважно секс та власна зовнішність, інколи вона читає книжки і дивиться фільми, але погано розбирається в економіці. І, здебільшого, забуває, що вона дружина чи мати.
«Glamour»
За змістом «Glamour» відрізняється від «Cosmopolitan». Він ширший за тематикою та й матеріалів тут більше. Основні теми: «Краса», «Кар’єра», «Любов» та «Життєва філософія». Зустрічаємо також публікації про спорт, здоров’я , секс, кіно.
Матеріалів про красу – найбільше: поради про те, який одяг, зачіски та макіяж доречні у День закоханих, які засоби догляду використати наступного дня після вечірки. І, звісно ж, гламурні новинки сезону разом із рекомендаціями для повсякденного життя: образ офісної леді, одяг для прогулянки із собакою, джинси для дівчат із пишними формами, догляд за волоссям. А ще – про символи кохання на платтях й аксесуарах, про кореляцію грудей та обличчя.
Другими за поширеністю в «Glamour» – публікації про кар’єру.
Своїм досвідом діляться також переважно жінки творчих професій. Серед них найбільше акторок: Марго Роббі, Юлія Хменіла, Ніколь Кідман, Меріл Стріп, Різ Уізерспун. Серед героїнь журналу – президент модного холдингу «Лі-лу» Оксана Бондаренко, співачка Крістіна Орбакайте, дизайнер Лючія Піка, стиліст Тес Йопп, візажист та бізнесвумен Олена Критіна. Цей список доповнили ще й спортсменки.
За світовими даними економічної активності населення, найпоширеніше для українських жінок заняття – сільське господарство та дачне городництво. Цю тему лише дотично порушує публікація лютневого «Glamour» – про створення ферми з переробки органіки. Хоча й тут без згадки про красу не обійшлося: ферму залучено до виробництва органічної косметики.
На третьому місці в цьому журналі – поради для особистого вжитку: як створити ідеальний профіль на сайті знайомств, що подарувати хлопцеві та як святкувати День закоханих. Для тих, хто переймається самопочуттям, – рубрика «Здоров’я». Журналісти також радять, як правильно зробити чек-ап (медичне обстеження) та які аналізи потрібні в першу чергу.
Як і в «Cosmopolitan», «Glamour» дукує огляд книжок, кінофільмів, а ще – гороскоп. Найчастіше зустрічаємо фотографії одягу. Що, очевидно, виправдано назвою видання. Після знайомства із журналом за мовним образом уявляємо таких його героїнь: жінка-модель (60%), жінка-кар’єристка (20%), жінка-дружина (15%), жінка-мати (2,5%), жінка-спокусниця (2,5%).
Зведений образ героїні «Glamour» бачиться таким: жінка, яка переймається власною зовнішністю, кар’єрою та сім’єю, частково – здоров’ям, трохи книжками та кіно, але не цікавиться політикою, економікою, а намагається реалізуватися у творчості.
А чи відповідають уявні портрети жінок, намальовані публікаціями у журналах, буденній реальності? Ми вже згадували про дослідження, присвячені економічній активності населення. За сільським господарством, де зайнято 20 відсотків жінок, другу сходинку посідає роздрібна торгівля та сфера послуг (16,9%), а третю – освіта (12%). Чому ж жінки – педагоги чи науковці, садівники чи кухарі, а їх переважна більшість, не цікавлять редакторів глянцю? Виходить, за зовнішньою красою ми не помічаємо змістовного, про що давно застерігав класик української літератури Максим Рильський. Бо саме у поєднанні «троянди й винограду – прекрасного і корисного» маємо гармонію повсякденного життя. Схоже, про виноград забули, зате викохуємо штучні троянди, з напівдійсності.
Авторка провела якісний гендерний аналіз ЗМІ, цікаво і змістовно написала.
))