То не Фантомас з вусами, не художниця Фріда Кало, що більше нагадує Богдана Хмельницького, і не Білий блукач із «Гри престолів», то все Тарас Григорович Шевченко. Навіть робот із мультсеріалу «Футурама» з виряче-ними очима, з антеною на металевій голові – і той із Шевченковими вусами.
Таку серію плакатів про Кобзаря за назвою «Квантовий (?) стрибок Шевченка» зробив на однойменній станції столичного метро маестро Олександр Грехов.
Щирий патріот і прихильник Тараса Шевченка Юрій Павленко, відомий ще як «Хорт», не зрозумів творчого стрибка художника: ножем покраяв «квантові» полотна. «Просунута» арт-громадськість засудила «новоспеченого Герострата». У відповідь «Хорт» закликав відкрити проти Грехова карне провадження за дії, спрямовані на «приниження національної честі та гідності Українців», – так він висловився у Фейсбуці.
«Цей осучаснений Шевченко приверне більше уваги молоді, ніж оті нафталінові шкільні уроки », – луною погуло соцмережами. І я, грішний, мабуть, як і більшість «нєіскушонних» високим мистецтвом, лише кліпаю очима. Хіба попреш проти осучаснення Генія! Він має стати «близьким і зрозумілим кожному», тут і зараз!
Отож, на тому й зупинимось: який він, Тарас Шевченко, наш сучасник?
Згадаймо все ще пам’ятні трагічно-героїчні події Майдану. Ось перший із Героїв Небесної сотні Сергій Нігоян читає:
І вам слава, сині гори,
Кригою окуті.
І Вам, лицарі великі,
Богом незабуті.
Відомо, Шевченко писав про героїчну відсіч російському царизму, що орлиними кігтями вчепився в гордих кавказців із прометеєвого племені. А тоді, у дні Майдану, мені барикади здавалися горами, скутими кригою-снігом, які боронять наші «лицарі великі». А далі отой заклик, перекладений на сотні мов, що й сьогодні звучить для нас, для багатьох народів планети, невмирущим Заповітом – нинішнім і прийдешнім поколінням:
Борітеся – поборете,
Вам Бог помагає!
Природно, як сучасник серед сучасників, як герой серед героїв постав у графіті Тарас Шевченко з червоно-чорною хусткою на обличчі. А поруч – Леся-Мавка у респіраторі і Франко-Каменяр у будівельній касці, яка тоді слугувала оборонцям барикад вельми умовним, але захистом. Світочі духу, немов свята Трійця, уособлювали собою порив нашого Духу до Свободи. Яким простим і зрозумілим, співзвучним кожному з нас був майданний Кобзар! На жаль, тих графіті уже немає…
Навіщо осучаснювати Шевченка під соліста рок-групи «Кісс», коли Кобзар і так камертонний нашому часу? А може, то він до вас мовчить, панове, бо не читаєте його поезій, прози, його щоденника, не гортаєте спогадів про нього? Може, ви самі забальзамували поета і художника, у своїх куцих уявленнях?
Кріпак Тарас прагнув свободи, хотів волі й любові, як кожен із нас, і сьогодні, і у дні Майдану. Хіба іншої свободи прагнули українці з діда-прадіда? У Вільно-Вільнюсі, куди підліток поїхав на прив’язі пана Енгельгардта, хлопець зустрів ровесницю-польку. Коли високого господаря витребували до Петербурга, Шевченко надумав втекти зі свого рабства зі швачкою Ядвігою. Тільки ґонорова пані поставила умовою зректися українства, спілкуватися польською. І Тарас вирішив не міняти гірке рабство. Лишитися кріпаком, але не зрадити себе! Бути собою для Шевченка було важливішим, ніж стати вільною амебою. Тоді люба Ядвіга разом зі своїми друзями, вже у Варшаві, заявила про втікача, оголошеного у розшук Енгельгардтом. І вперше молодий Тарас пішов етапом до Петербурга зимовими розбитими дорогами. Один його чобіт «захворів» на підошву, то він почергово перевзував «здоровий» з лівої на праву. Від того перевзування стомлювалися конвоїри і Тарас заробив міцного запотиличника…
Скільки у цій лише в одній Шевченковій історії теплого і гіркого, внутрішнього злету і падіння, скільки тут повнокровного життя! Хіба перед нами не жива, не цілком сучасна людина?
Якого ж іще «осучаснення» Шевченка вам, панове, треба? Ви скинули його з недоступного офіціозного постаменту, куди з переляку Кобзаря виперли більшовики-комуністи? То добре, але хіба можна топтати Шевченка чоботами примітивізму? Тими «портретиками» ви знівелювали його особистість, вишикували його в шерензі під чужими холодними масками. Так колись солдафон-фельдфебель набивав на геніального митця мундир бездумного служаки. Ви притулили Шевченка до своїх уявлень, як свого часу гаряча Ядвіга тулила до свого тіла непокірного волелюбця. А як вам, патріоти арту, Кобзар під личиною придворного поета Пушкіна, витонченого шовініста зі своїм програмним віршиком «На взятіє Варшави»? Невже і тут «баловень» Алєксандр Сєргєєвіч осучаснює «простака» Тараса Григоровича? Побійтесь Бога!
Згоден, під таким Шевченком зручно десь у пабі теревенити про високе, облизуючи пальці після устриць і запиваючи почуте холодним портером. Тільки такий Шевченко вам нічого не скаже, під маскою Дарта Вейдера він залишиться відстороненим і байдужим. Холодним арт-квадратом в інтер’єрі. А від ваших розмов і пивної піни на губах не лишиться…
Чи схвалюю портретну різанину Юрія Павленка? Ні! Але не до вподоби мені і штукарство Олександра Грехова. Обоє рябоє. Один ніби по-новому закріпачує Шевченка у нашій свідомості. Та й з ножем проти пензля – негоже. А інший так «оновив» Шевченка, що від нього не лишилося ні слуху ні духу. Одні вуса. Та й ті карикатурні.
Генію до цього не звикати. Його не один раз перевдягали у різні ідеологічні жупани і френчі. Боюся, ще побачимо Шевченка у косоворотці і з балалайкою. Або Міккі Маусом. «А чо, круто»! Ото нерозумні дітлахи зрадіють, прилучаючись до Шевченка. Хіба погано?
Чомусь саме після таких от заяв про “топтання чоботами примітивізму” “батька нації” Шевченка, все більше переконуюсь, що роботи Грехова дійсно на часі. Зробили з Тараса Григоровича ідола і трусятья, коли хтось посміє подивитись на того ідола не так, “як партія наказала”.