ЛІТІЄВА БІЙНЯ?

Сучасні війни і конфлікти, здебільшого гібридні, спалахують не так за території, як за ресурси.

За повідомленнями з Піднебесної, Китай продовжує стрімко втрачати іноземні інвестиції. За останній квартал (квітень – червень 2024 року) іноземні інвестори вивели звідти рекордну суму. Загалом зобов’язання КНР за прямими інвестиціями в її платіжному балансі зменшилися майже на $15 мільярдів. Найімовірніше, це реакція інвесторів на песимістичні прогнози для другої економіки світу через її загальне уповільнення, посилення геополітичної напруженості, а також… швидкий перехід країни на електромобілі.

Саме про них і поговоримо, а точніше – про їхню надважливу складову: літій-іонні батареї. За останні 30 років літій став надзвичайно цінним ресурсом. А в технологіях його обробки Китаю поки що немає рівних. У 2015-му він зробив літій національним пріоритетом. Близько $60 млрд пільг на електромобілі допомогли створити ринок. За оцінками «BloombergNEF», 2022 року на КНР припадало до 80% ринку літій-іонних батарей. Шість із десяти найбільших їхніх виробників розташовані саме тут. Китай контролює принаймні дві третини світових літієобробних потужностей, і цей факт красномовно свідчить: найближчими роками саме він утримуватиме залізну хватку на ринку батарей.

Така ситуація викликає занепокоєння у решти світу. США і Європа, поки не запізно, намагаються позбутися залежності від китайського літію. Експерти ж остерігають від повторення нафтової кризи, яку спричинила російська війна в Україні. Але цього разу – вже з літієм. Європейський Союз до 2030 року може потрапити в таку саму залежність від літій-іонних батарей та паливних елементів з Китаю, як залежав від російських енергоносіїв до повномасштабної війни РФ проти України. А якщо геополітична напруга у світі призведе до санкцій проти Китаю, то він може припинити постачання батарей автовиробникам Заходу, які мають намір перейти на електромобілі. Ось таке замкнене коло.

Варто зважити і на реалії сучасної війни, яка масово залучає безпілотники, цифрові системи й гаджети. Тому потреби в акумуляторних батареях, читай – попит на літій, зростають небаченими раніше темпами.

В одній батареї на електромобіль міститься від 30 до 60 кілограмів літію. Тому, лишень Сполученим Штатам для виробництва електромобілів до 2034-го треба буде 500 000 тонн сирого літію на рік. Це більше, ніж було доступно у світі у 2020-му. Ринок це відчуває. З 2019 до 2022 року видобуток літію зріс від 68 тис. до 737 тисяч тонн. Згідно з прогнозами австралійського Resources and Energy Quarterly, наступного року цей обсяг сягне мільйона тонн.

Зростання попиту на літій спричинило його різке подорожчання на світових ринках. Ціна на карбонат літію нині перевищує $70 тис. за тонну, а ще недавно становила «лише» $13 тис.

Найбільший споживач літієвої сировини Китай не добуває достатньо літію, щоб задовольнити власний «апетит» і шукає нові сировинні майданчики. Можливо, якраз літієва тема була ключовою під час візиту китайського лідера Сі Цзіньпіна до Белграда. Як зазначають німецькі журналісти, саме літій зблизить Сербію з ЄС і віддалить від КНР та РФ. На запитання, чи запрошуватимуть до виробництва батарей інвесторів з усього світу, чи переваги отримають європейські компанії, президент Сербії Александар Вучич, запевнив: з китайцями переговори не ведуться, тільки з представниками європейського автопрому. Згадав концерни «Mercedes-Benz», «Volkswagen» і «Stellantis». Поінформував, що зацікавленість проявляє і Південна Корея. Втім, про «виробників з Китаю» не приховував, що «вони дуже чітко висловили свою зацікавленість в отриманні доступу до цього родовища літію». «Однак, – наголосив, – ми їм повідомили, що обговорюємо цю тему з європейцями».

За оцінками експертів, в Україні розташовано близько 10% світових запасів літію. На чотирьох розвіданих родовищах: «Шевченківському» у Донецькій, «Полохівському» та «Доброму» у Кіровоградській і «Крутій балці» у Запорізькій областях. На більшості з них проведено лише попередні геологічні дослідження – ще в радянські часи. Видобуток не ведеться. Причини різні. Родовища у Донецькій і Запорізькій області – прифронтові. Роботи там відновляться лише після деокупації. За родовище «Добре» на Кіровоградщині ведуться судові суперечки. Лише на «Полохівському» попри війну тривають підготовчі роботи та пошук стратегічного міжнародного інвестора.

Експерт Європейської економічної комісії ООН та аналітик дослідницьких компаній з Греції та Румунії Андрей Коватаріу в статті, оприлюдненій виданням «Middle East Institute», оцінює вартість українських родовищ рідкоземельних металів і літію від 3 до 11,5 трильйонів доларів. І додає: «У 2021 році Євросоюз підписав з Україною стратегічне партнерство щодо сировини, що викликало сплеск інтересу з боку приватних компаній. У цьому контексті вторгнення росії в південні та східні регіони України, можливо, не мотивується виключно військовими розрахунками, враховуючи, що більшість критично важливих українських запасів матеріалів розташована саме там».

Варто зважити, що через санкції росія залишилася без літію для акумуляторів. Аргентина та Чилі припинили його постачання, а китайські виробники самі страждають від нестачі сировини, тому виробництво акумуляторних батарей «на болотах» може повністю зупинитися.

У січні цього року радник мера Маріуполя Петро Андрющенко повідомив, що представники «Росатома» зазіхають на розробку Шевченківського родовища літію, розташованого на підконтрольній Україні території поблизу Курахового Донецької області. Андрющенко додав, що в Донецьку представники «Атомредметзолото» погодили в «Кабінеті міністрів ДНР» дозвільні документи.

Навіть тепер, попри активний наступ і захоплення ЗСУ значної території Курської області, росія вперто дереться, аби загарбати саме територію Донеччини. Ціною величезних втрат живої сили і техніки. Літій дорожче?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Powered by WordPress | Designed by: seo service | Thanks to seo company, web designers and internet marketing company