Як не стати овочем

В акурат напередодні запровадження карантину Оксана Мороз презентувала у столичному «Urban Space» книжку «Нація овочів?» Зізналася, що майже 20 років віддала вірусмейкерству. Простіше кажучи маніпулюванню громадською думкою. Але полишила цей фах тепер займається декодуванням інформації. Про цю специфічну сферу інформаційних технологій і написала книжку. І, звісно ж, «наживо» поділилася з гостями презентації специфікою вірусмейкерства.

– Моя «Нація овочів?» – це спроба осмислити і протистояти зараженню інформаційними вірусами, – зазначила пані Оксана. – Ці віруси інфікують нас щодня. Проводячи тисячі шкідливих тверджень, убивають свідомість, перетворюють своїх жертв на слухняне стадо. І найжахливіше: вони полюють не тільки на нас, а й на наступні покоління.

За визначенням авторки, «овочі» – це люди без критичного мислення, які сприймають на віру будь-яку інформацію як достовірну. У них відсутній інформаційний імунітет. Що це таке?Авторка виділяє два види цього захисту: вроджений (формується вихованням батьків, які пояснюють як одвівати повноцінну інформацію від інформаційної полови) та соціальний, сформований зовнішніми чинниками: журналістикою, блогерством, соціальними мережами тощо.

Утім самого лише критичного мислення недостатньо, щоб ефективно протистояти інформаційним вірусам. Тим паче, якщо ці віруси поширюють мовби ненав’язливо – скажімо, у розважальних програмах. Вкрай необхідно вміти декодувати і фільтрувати інформацію.

– Люди не вірять владі, люди вірять людям, – запевняє пані Оксана.

Такі собі безіменні пости з цілковито «секретними» інсайдерськими повідомленнями, добутими «дядею Ванею», котрий почув «достовірну» інформацію, коли працював у міністерстві, плодять безпідставні чутки. Оксана Мороз ділиться досвідом, як вберегтися від оманливих постів. Пояснює чіткі правила інформаційної гігієни: по-перше, сумніватися в усьому і перевіряти інформацію щонайменше з трьох джерел, по-друге, затямити, що не існує магічної таблетки (швидкого шляху до здійснення заповітної мрії), а тому конче необхідно фільтрувати інформацію і навіть оточення. Також варто формувати списки «хороших» і «поганих» ЗМІ (таких собі «медіа-помийок» і заанґажованих інформаційних каналів – передовсім інтересами їхніх власників). Слід набувати фахової звички визначати цифрові платформи, маштабатори інфовірусів. І не просто перевіряти інформацію, а  перевіряти на патерни маніпуляції.

Презентація тривала близько години, була інформативною та, як і очікувалося, зосереджувалася на просуванні самої книжки. Підсумувати ж це дійство можна думкою самої Оксани Мороз: насправді, немає значення наскільки ви інформаційно чисті, якщо поряд дуже багато людей, що не дотримуються жодних правил інформаційної гігієни. І це вкрай небезпечно, особливо в драматичних умовах українського сьогодення.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Powered by WordPress | Designed by: seo service | Thanks to seo company, web designers and internet marketing company