Вони заново відкривали свою індивідуальність, унікальний погляд на мистецтво після років насадження соцреалізму радянською владою… Виставка «Протагоністи. Живописний заповідник/Паризька комуна» зібрала під дах столичного Українського дому близько 300 робіт різних авторів, переважно з двох мистецьких об’єднань: «Живописний заповідник» та «Паризька комуна». Більшість представлених творів ніколи не експонувалися.
Побувати в Українському домі завжди приємно: це місце справді значуще для культурного просвітлення українства й відновлення його історичної пам’яті. І досі під враженням од недавньої виставки «Алла Горська. Боривітер», яка щодня збирала у цих залах тисячі киян і гостей міста.
![](https://grinchenko-inform.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2024/05/gi222375-1.jpg)
Чи можна очікувати чогось подібного від виставки «Протагоністи. Живописний заповідник/Паризька комуна»? Навряд, адже і масштаб самої експозиції, її наповненість, та й рівень її відвідуваності відрізняються. Звісно, це геть не позбавляє нинішню виставку значущого культурного сенсу, а також прекрасної демонстрації того, як формувався контекст мистецтва кінця 1980-х – початку 1990-х років.
Її початок займає простір біля головного входу в Українській дім: картини, що експонуються в цій частині, свого часу проростали першими «паростками» унікальності проростала крізь бетонні плити соцреалізму. Вони ще не відповідають стилю певних об’єднань, бо ті тоді ще не сформувалися. Та в цьому їхня особливість: вони мовби «роздихуються» першою свіжістю свободи. Це перші мистецькі паростки експериментів, жонглювання напрямами, кольорами, світлом, гри з підтекстами і сенсами.
![](https://grinchenko-inform.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2024/05/gi222375-2.jpg)
Далі виставка розкрилюється на зони двох різних об’єднань, що почали свою історію з пленерів у Седневі 1988-го, 1989-го та 1991 років. Динаміка двох різних угруповань, контраст характерів творчості їхніх учасників створює особливу атмосферу. Для «Паризької комуни» ключовим стало місце, а саме будинок 18А на вулиці Михайлівській (на той час Паризької комуни). Ця будівля перетворилася на перший київський сквот, центр богемного життя, яскравих вечірок, сексуальної революції та психоделічних експериментів. Хоча у творчості цих митців було багато відмінностей, та всі вони перейняли риси постмодернізму, використовуючи популярних персонажів («Народження Буратіно»), масові бренди («Peugeot 404») та зухвалі сюжети («Фонтан»).
![](https://grinchenko-inform.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2024/05/gi222375-5.jpg)
До того ж, крім живопису, багато «насельників» сквоту займалися фотографією й відеозйомкою.
![](https://grinchenko-inform.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2024/05/gi222375-6.jpg)
На відміну від учасників «Паризької комуни», об’єднаних певною територією, «Живописний заповідник» засновано на ідеологічних засадах схожості поглядів на мистецтво. Вони концентрувалися саме на живописі, а не на нових методах, до того ж експериментували не з сюжетами чи контекстами, а з формою. Багато робіт авторів цього об’єднання написано так, щоб текстура («Пульсуючі координати»), колір («Теми і варіації»), світло («Рівновага») домінували на полотні.
![](https://grinchenko-inform.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2024/05/gi222375-9.jpg)
Не слід очікувати від нової експозиції чогось неймовірного, що змінить ваш погляд на живопис, а от пізнати контекст мистецтва на зламі епох відвідувачі зможуть. І хоча це перехідний етап в історії нашої культури, він заслуговує на повагу й увагу. Переконайтеся на власні очі і сформуйте своє враження про цей унікальний період модерного українського мистецтва.
Залишити відповідь